Värna modersmålsundervisningen

Lördag 29 juni 2019

Södertälje är en stad med många språk där folk från olika platser samlas och ska verka i samhället. Över 100 språk talas i vår kommun och vår demografi är unik. Liberalerna anser det därför vara viktigt att våra barn tidigt får en hemspråksundervisning som stärker barnens språkinlärning.

Flerspråkighet är en genom forskning bevisad styrka som både gynnar samhället i stort och barnets inlärning inom flera olika ämnen.

Södertälje kommun har nyligen beslutat att dra in modersmålsundervisningen för barn i förskolan. Liberalerna anser detta vara fel väg att gå. Under de mest formativa åren språkmässigt är det även som lättast och effektivast att lära barn flera olika språk.

Vi bör ta vara på den möjligheten i stället för att invänta en svårare inlärningskurva. Språket är även en viktig identitetsskapande del i varje barns utveckling, något som inte ska förringas i sammanhanget.
Alla partier har tagit del av det brev som oroliga föräldrar skickat till utbildningsnämnden. På initiativ av Liberalerna har frågan diskuterats i nämnden och vi kan tyvärr konstatera att vi var ensamma som parti att vilja värna denna, i pengar räknat, billiga men värdefulla undervisning i dagens globaliserade värld.
Det är sant att finansieringen av hemspråksundervisningen för förskolan har tagits av grundskolans budget. Det finns dock ett värde i att även de minsta barnen får möjlighet att ta del av denna undervisning.

Vi liberaler anser därför att en budgetjustering bör göras och att förskolan bör tillföras de medel som krävs för att denna undervisning ska få finnas kvar. Vi har därför i utbildningsnämnden lagt ett initiativ just för att få till denna förändring och säkerställa att undervisningen kan fortsätta bedrivas för de som så önskar.

Drygt två miljoner kronor är det som saknas i budgeten. Det är mycket pengar, men samordningen kan bli bättre och därmed bli kostnadseffektivare. Ensamundervisning bör undvikas om det finns både pedagogiska och ekonomiska vinster att göra.

Språket är något som är grundläggande i ett barns utveckling och identitet. Det är något vi borde kunna erbjuda som en kommun med över 100 talade språk och omfattande internationella kontakter.

METIN HAWSHO (L)
GRUPPLEDARE OCH LEDAMOT UTBILDNINGSNÄMNDEN