Södertälje borde dela ut askkoppar till rökare

RÖKFÖRBUDET HANDLAR OM MILJÖPROBLEM

Lördag 13 juli 2019

Den 1 juli blev det förbjudet att röka på flera allmänna platser som uteserveringar, lekplatser och vid många entréer tillgängliga för allmänheten. Nu är det restaurangernas ansvar att sätta upp skyltar om de nya reglerna och att hantera gäster som bryter mot dessa.

Det nya rökförbudet syftar till att de som inte röker ska slippa besväras av just röken. Det nya förbudet handlar också om ett annat stort miljöproblem kopplat till rökningen: Den oerhört miljöskadliga cigarettfimpen!

Under ett år hamnar cirka en miljard fimpar på svenska gator och torg, ute i naturen eller i sjöar och hav.
1 000 000 000 stycken! Lägger man dem på rad räcker de från Sverige till Sydafrika och tillbaka igen!
I Södertälje bor ungefär en procent av Sveriges befolkning. Det betyder att det, varje år, kastas minst 10 miljoner fimpar i vår fina stad. Det betyder också att vi får ut 10 miljoner små portioner av giftiga grundämnen som till exempel kadmium, bly och arsenik plus organiska ämnen som ofta är cancerframkallande.

I denna giftiga ”cocktail” finns dessutom starka nervgifter i form av nikotinämnen.
Men som om det inte är illa nog. Värst av allt är cigarettfimparnas filter. De består av ett material som med tiden bryts ner till mikroplaster. Som en följd av slängda fimpar hamnar 108 ton plaster årligen i utemiljön, i hela Sverige.

Delar av en slängd fimp bryts ner på ett till fem år. Sedan tar det ytterligare 100 år eller mer innan mikroplasterna i sin tur sönderfaller – om de nu någonsin gör det.
Jämför det med en tidning som bryts ner på sex veckor eller ett äppelskrutt som bryts ner på en månad.
Även om den enskilda fimpen är liten så utgör den, tillsammans med alla andra fimpar, ett stort miljöproblem.

Den nya lagen ger oss ytterligare ett verktyg för att bekämpa detta problem. Vad finns det mer vi kan göra?
Vi liberaler har följande förslag för att konkretisera den nya lagens tillämpning i Södertälje:

• Att snarast påbörja en uppdatering av kommunens ordningsföreskrifter.
  • Att kommunen tar fram en liten förslutningsbar askkopp med ett tillhörande informationsblad att delas ut till rökare på gågatan. Låt sommarjobbande ungdomar bli de som delar ut informationen och den lilla ”fickaskkoppen” till rökare på stan.

KARIN EKLIND (L)
METIN HAWSHO (L)