Sopa inte stöket under mattan

Frågan om studiero i skolan måste högre upp på den politiska dagordningen.

Torsdag 29 augusti 2019

Den skolpolitiska debatten har den senaste tiden med all rätt fokuserat på frågan om arbetsro och studiero i klassrummet. Det handlar inte enbart om Skolinspektionen och hur man driver vissa skadeståndsyrkanden utan vi ser det i antalet anmälningar till Arbetsmiljöverket, i samtal med lärarfacken och även i Skolenkäten som Skolinspektionen tar fram årligen.

Liberalerna har också lyft frågan om lärarnas befogenheter och att allt fler lärare avstår från att ingripa mot stöket av rädsla för att bli anmälda, men också att det behövs förtydliganden i lagstiftningen för att slå fast att det är lärarna som bestämmer i klassrummet, inte elever eller deras föräldrar. När Lärarförbundet i våras presenterade en rapport kring överdokumentation visade det sig att en viktig förklaring är att lärare av rädsla för anmälningar dokumenterar saker som det egentligen inte finns något krav på.

För riksdagen blir skolmyndigheternas statistik särskilt viktiga. Våra uttalanden, bedömningar och förslag ska självfallet basera sig på fakta. I den viktiga frågan om arbetsro i klassrummet och i skolan råder det snart förvirring i debatten kring stöket i skolan. Vi utgår från Skolinspektionens omfattande enkät ställd till 192 263 elever, föräldrar och lärare. Svaren ska inte sopas under mattan; allt fler lärare lägger allt mer tid av sin undervisning på att upprätthålla ordningen i klassrummet. Det framkommer också att hela sex av tio elever svarar att de störs av andra elever i undervisningen, att fler känner sig otrygga i skolan.

Vi menar att frågan om studiero måste upp på dagordningen. Det handlar främst om att stärka ledarskapet i klassrummet men också i skollagen slå fast att det är läraren som leder och styr det pedagogiska arbetet. Vi vill också att skollagen ändras och förtydligas kring kränkande behandling, ett område som uttolkats allt mer extremt till lärarnas nackdel. Vi måste också förtydliga lagens befogenheter när läraren får ingripa. För att detta på sikt ska fungera krävs det ett ökat föräldraansvar och en helt annan respekt för Sveriges lärare. Så länge hot och utpressning är vardag och där lärarnas beslut om betyg ifrågasätts eller minsta disciplinära åtgärd kritiseras och anmäls kommer vi inte att kunna komma åt oordningen i skolan. Men alla elever har rätt till en trygg arbetsplats och det är de elever som är i störst behov av lugn i klassrummet som drabbas när vissa stökar.

Roger Haddad
skolpolitisk talesperson (L), vice ordförande i Utbildningsutskottet