Att tänka efter före

Trafikproblemen i Moraberg kräver en långsiktigt hållbar lösning

Fredag 14 juni 2019

I måndags (LT 10 juni) kunde vi, både på ledar- och nyhetssidorna, läsa om att Pizza Hut och Max sökt och fått bygglov för att etablera sig i Morabergs Handelsområde, mellan McDonald’s och Plantagen. I båda artiklarna uttrycks farhågor om att detta kommer att innebära ytterligare belastning på områdets trafiksystem. Det varnas till och med för trafikkaos och att besökare kanske kommer att undvika området på grund av en mycket besvärlig trafiksituation.

Att situationen är problematisk, ibland till och med kaotisk, kan inte ha undgått någon som besökt området. I LT:s kampanj ”Kan du lova?” inför valet i höstas märktes detta också. Jag fick svara på flera frågor om trafiksituationen i Moraberg från upprörda medborgare som fått sitta och vänta länge i till synes ”låsta” trafikstockningar.

I de båda LT-artiklarna refereras till Anders Eklind från kommunens avdelning för gata/trafik som ser allvarligt på trafiksituationen och bedömer föreslagen lösning som otillräcklig. Skribenterna ger uttryck för viss förvåning över att stadsbyggnadsnämnden trots detta beviljat bygglov.

Jag vill här lyfta fram att jag som enda politiker reserverade mig mot detta beslut och att jag i stället yrkade på en återremittering för att hitta bättre lösningar på trafiksituationen, innan bygglov beviljas.
Jag har inget alls emot verksamheterna som sådana men jag anser att vi politiker måste beakta alla aspekter och inte ge bygglov när det ligger i farans riktning att redan besvärliga problem blir ännu värre.

Det finns ingen enkel lösning på trafikproblemen i Moraberg. Det får dock inte hindra oss från att ta tag i frågan och hitta en långsiktigt hållbar lösning, även om den blir komplicerad och kostsam.
Vi kan inte ”lappa och småfixa” och tro att medborgarna ska vara nöjda med det. Vi måste se till helheten och ”tänka efter före”. Det är vårt ansvar, det är vår skyldighet!

ANN WESTERBERG (L)
LEDAMOT I STADSBYGGNADSNÄMNDEN