Förbered ny lokal förbifart

Onsdag 14 december 2016

Midsommaraftonens lastbilsolycka på motorvägsbron satte den sårbara infrastrukturen i Södertälje i blixtbelysning. Det ödesdigra haveriet ledde till en mardrömslik trafiksommar för Mellansverige i allmänhet och Södertälje i synnerhet.

Ett byte till trefiliga lyftbroar över kanalen ligger i pipeline i såväl nationella som regionala planer. Men med facit i hand kräver det här arbetet en högre växel. Liberalerna och kommunledningen är också överens om att förberedelserna för en helt ny sträckning av E4/E20 förbi Södertälje behöver en turbokick.

Södertälje växer i ett rasande tempo. Kommunen har i Sverigeförhandlingen utlovat 20 000 nya bostäder fram till 2035. Gator och vägar bågnar under trycket från en aldrig sinande ström av fordon. En trafikinfarkt är hotfullt nära enligt aktuella scenarier.

Vi har i dag tre lokala passager, där framförallt Saltsjöbron och Mälarbron tog mycket stryk under omledningsperioden. Problemet med skadliga partikelhalter på Turingegatan är också välkänt och lilla Slussbron lär bli ett nålsöga under kanalombyggnaden.

Liberalerna menar därför att kommunen ska göra ett omtag i arbetet med ytterligare en lokal passage. I tidigare planer för tätortens expansion återfanns det så kallade Linaledsreservatet, en inritad väg som snirklade sig fram från Moraberg, över Linasundet till Wasa. Det var framsynt för sin tid, men kom under resans gång att betraktas som alltför utopiskt. Stora delar av den tänkta dragningen har därför kommit att bebyggas och den enda etapp som fått grönt ljus är ”Ritorpsleden”.

Verkligheten har dock kommit ikapp Kringelstan. Vi behöver förutsättningslöst titta på om det överhuvudtaget är möjligt att pussla in en avlastande lokal förbindelse vid sidan av centrum mellan Södertäljes östra och västra stadsdelar – antingen på en bro över eller en tunnel under kanalen. I klartext handlar det om att dammsuga varje kvadratmeter tänkbar mark och därefter nagelfara möjligheterna för en ringled; är det tekniskt, samhällsekonomiskt och inte minst miljö- och gestaltningsmässigt genomförbart?

Om förstudien sammantaget visar att sträckningen är realistisk bör vi snarast framtidssäkra vägreservatet i Södertäljes stadsplanering.

Vi har inte råd att låta arbetet med en lokal förbifart gå på tomgång – ge det en rivstart.

MATS SILJEBRAND (L)
gruppledare