Vi manifesterar i dag för tolerans och försoning

Mot rasism och främlingsfientlighet

Måndag 5 december 2016

Den femte december klockan fem i tolv har vi varje år sedan 1993 samlats i Södertälje för att manifestera för ett öppet och tolerant samhälle, mot rasism och främlingsfientlighet. I en tid då konflikter och krig fyller nästan varje nyhetssändning känns detta ställningstagande viktigare än någonsin.

För nästan 30 år sedan startades 5i12-rörelsen av en grupp unga som ville samla samhällets goda krafter. Platsen var Härnösand i Västernorrlands län. Ett år efter starten fick initiativet en tragisk vändning då en 17-årig flicka – en av initiativtagarna – mördades av en ung flykting. Ur denna tragiska händelse valde flickans pappa, Stig Wallin, att visa en väg framåt genom att mana till försoning och visa ett starkt personligt ställningstagande mot rasism och främlingsfientlighet.

I Södertälje hedrar vi de modiga personer som i svår tid visade ledarskap genom att följa deras exempel och samlas på torget varje år. Gemensamt över blockgränserna tar vi tillsammans avstånd mot rasism och främlingsfientlighet och för tolerans och försoning. Vi tar ställning för ett inkluderande samhälle. Ursprung och utseende ska inte påverka en människas möjligheter i livet. Ett öppet samhälle innehåller många olika åsikter och tankar, men vi måste tillsammans från olika partier ta ansvar för den respektfulla tonen i samhällsdebatten. Vi kan alla känna en oro över hur hatretorik blivit allt vanligare i sociala medier. Det är särskilt allvarligt när barn och unga drabbas.

Södertälje är en plats där omvärlden ständigt är nära. Med två världsföretag med stark export och med en befolkningssammansättning med bakgrund i flera olika länder – där många flytt från konflikter – vet vi hur viktigt det är med respekt över gränser. Framtidens utmaningar löses inte genom hämnd, hat eller hot. Framtidens utmaningar löses genom att vi tillsammans tar ansvar för ett tryggt samhälle utifrån vart och ett av våra partiers respektive värderingar.

I över 20 år har vi samlats i Södertälje för att manifestera för ett öppet samhälle och sprida Stig Wallins budskap vidare. Kom gärna med i år du också, vi samlas i dag på Stora torget, fem i tolv.

Boel Godner (S)
Marita Lärnestad (M)