Äntligen vänder skolresultaten uppåt

Lördag 17 december 2016

Nu ser vi positiva effekter av Liberalernas och alliansregeringens skolreformer. Samtidigt krävs fler åtgärder för ökad arbetsro och måluppfyllelse.

Den senaste internationella PISA-mätningen visar att den nedåtgående trenden äntligen har brutits. Kunskapsresultaten ökar i alla ämnen. Glädjande är att lågpresterande elever förbättrat sig extra mycket. Nu får alla som arbetar i skolan en bekräftelse på att Sverige är på rätt väg.

Att vändningen inträffar just är kanske inte så förvånande. I den här undersökningen, gjord i början av 2015, har nämligen eleverna börjat ta del av de stora reformer som Jan Björklund (L) och alliansen initierade. Erfarenheten säger att det tar tid för en ny utbildningspolitik att slå igenom.

De elever som deltagit i PISA-studien är de första som har gått årskurs 6-9 enligt den senaste läroplanen, som fokuserar mer på kunskap och lärarledda lektioner. De är också de första som skrivit nationella prov i både årskurs 3 och 6. Här återfinns också de första 15-åringarna, som har fått tidigare betyg enligt det nya betygsystemet.

Vi vet att de tidiga skolåren betyder mer för elevernas kunskapsutveckling än de senare. I framtida mätningar kommer förmodligen reformerna att ge ännu större utväxling, när eleverna gått fler år i den ”nya” skolan. Då har även de pedagoger som utexaminerats enligt den uppgraderade lärarutbildningen fått möjlighet att tillämpa sin undervisningsmetodik.

Den färska utvärderingen pekar dock på växande utmaningar för svensk skola, inte minst den haltande likvärdigheten med fler nyanlända och socioekonomiskt utsatta elever. Vi behöver öronmärka förstelärartjänster i skolor i utanförskapsområden och fortsätta med rejäla lönelyft. De allra bästa lärarna måste tjänstgöra där de behövs allra mest.

Gustav Fridolins (MP) tid som utbildningsminister har präglats av tillkortakommanden och passivitet. Arbetsro ska råda i klassrummen, inte på utbildningsdepartementet. Det duger inte att sitta med armarna i kors och bara låta alliansens reformer få verka.

Nu när det lackar mot jul och terminsavslutning vill vi passa på att tacka Södertäljes lärare och personal för alla goda insatser. Vår politik gav er förutsättningar att lyfta eleverna, men det är ni – tillsammans med eleverna – som har gjort jobbet.

gruppledare

Metin Hawsho (L)