Vi motsätter oss en bergtäkt i Bränninge

Tisdag 22 november 2016

Planerna på en bergtäkt i Bränninge är något som vi starkt motsätter oss. Att krossa berg på den här platsen förefaller direkt olämpligt. Vi ifrågasätter även behovet av att anlägga ytterligare bergtäkter i närtid.

Bränninge är ett viktigt sammanhängande natur-och rekreationsområde. I Södertälje kommuns översiktsplan är denna del utpekad som en så kallad grön kil. I klartext betyder det ett stråk som är värdefullt för såväl djur och natur som för friluftslivet. I direkt anslutning till den tänkta bergtäkten ligger Öbacken-Bränninge naturreservat med Bränningeån, som mynnar ut i Hallsfjärden. Detta är ett område med värdefulla biotoper. Kort sagt, en miljö som behöver värnas och skyddas, inte hotas av buller- luft- och vattenpåverkan.

Det är också med stor oro som vi ser på denna tänkta verksamhets påverkan på boende- och rekreationsmiljöerna i Bränninge och Perhagen. Det som gör det speciellt attraktivt att bo här är just närheten till naturen. Det är därför stor risk för olägenheter i form av buller från tunga transporter men också från själva verksamheten samt damning och lukt från betong- och asfaltstillverkning. Ett av syftena med Öbacken-Bränninge naturreservat är att bevara ett värdefullt närströvområde i omedelbar anslutning till tätbebyggelse. Området är planerat för friluftslivet och allehanda störningar från bergkrossen kommer att påverka området negativt.

Utöver de viktigaste skälen i form av miljö, boende och rekreationshänsyn så ifrågasätter vi behovet av denna bergtäkt. I en sammantagen bedömning av behovet behöver inte bara de täkter som finns i kommunen utan i hela regionen beaktas. Dessutom pågår det stora exploateringar och infrastrukturprojekt i regionen som kommer att generera enorma mängder bergmassor. Bara Förbifart Stockholm kommer generera över 20 miljoner ton de närmaste tio åren. Regionens behov av bergmassor kommer sannolikt att mer än väl vara tillgodosett av existerande bergtäkter och pågående infrastrukturprojekt under överskådlig tid.

Tyvärr ligger det inte i Södertälje kommuns händer att besluta om den här typen av verksamhet. Kommunen är en av flera remissinstanser vid en eventuell miljöprövning.

Vårt budskap är ändå tydligt. Vi kommer tillsammans över blockgränsen göra allt vad vi kan för att planerna på en bergtäkt i Bränninge förpassas till sopkorgen.

Boel Godner (S)
Marita Lärnestad (M)