Alliansen jobbar för snabbpendeltåg

Lördag 26 november 2016

Pendeltågstrafiken har under lång tid varit ett sorgebarn i kollektivtrafiken. Försenade tåg, inställda tåg, signalfel, spårfel, elfel, växelfel – många är namnen på de problem som pendeltågsresenärer och pendlare har upplevt.

En fungerande pendeltågstrafik är garanten för både ett län som håller ihop och möjligheten för Södertäljebor att ta sig till jobb, skola och familj. Allt för ofta har det inte fungerat så som Södertäljeborna har rätt att förvänta sig.

Problemen, liksom ansvaret för lösningarna, faller brett på olika parter. 7 av 10 pendeltågsförseningar beror på staten och Trafikverket, i form av bristande underhåll och strukturell misskötsel av spårinfrastruktur. Trafikinformationen till pendlarna är också statens ansvarsområde, där mycket finns att önska kring tillgänglighet, snabbhet och tillit. Vi förväntar oss att staten tar sitt ansvar – och vi är redo att ta vårt.

Bara om ett par månader invigs Citybanan som fördubblar kapaciteten för våra pendeltåg genom centrala Stockholm. Därtill två nya pendeltågsstationer som kommer göra det lättare för resenärer och pendlare att göra snabba omstigningar till tunnelbana och buss. Citybanans öppnande innebär också att själva pendeltågsnätet blir mer robust och tillförlitligt med bättre möjligheter att möta störningar och minska problemen för resenärerna. Även om det inte löser alla de knutar och problem som pendeltågstrafiken råkat ut för finns nu en gemensam möjlighet att förbättra pendeltågstrafiken som inte får gå förlorad.

Från och med 2018 vill Alliansen införa snabbpendeltåg från Södertälje. Vår uppskattning och förhoppning är att detta kan minska restiden med pendeltåget med tio minuter. Därtill vill vi att regionaltågstrafiken utvecklas i riktning mot genomgående trafik från södra Mälardalen via Stockholm C och Arlanda till Uppsala. Det möjliggör resor från Södertälje till Arlanda utan byte. I ett tredje steg kommer vi fortsätta att pressa regeringen till att tillföra de resurser som är nödvändiga för att hela järnvägssystemet ska kunna moderniseras och bli mer pålitligt.

Till detta går att föra också våra investeringar i nya pendeltåg, för att bättre kunna stärka upp trafiken. I praktisk mening innebär det 46 nya tågset, som kommer slussas in i systemet från och med 2018. Tillsammans med den nya Mälartaxan kommer det att avesvärt kommer förenkla och förbättra för resenärer som åker till eller från Södertälje. Även den nya enhetstaxan, som vi inför vid årsskiftet och som innebär att zonerna försvinner, gör det enklare att resa med SL – inte minst från Södertälje.

KRISTOFFER TAMSONS (M)
trafiklandstingsråd