Utveckla kommundelsnämnderna

Tisdag 26 juli 2016

Nu blåser det åter till strid om kommundelarna. Medan Liberalerna vill utveckla kommundelnämnderna riskerar de att med vänstermajoritetens politik lida sotdöden.

En färsk rapport ligger till grund för kommunstyrelsens beslut att avlöva nämnderna i Järna, Vårdinge-Mölnbo, Hölö-Mörkö och Enhörna ansvaret för äldreomsorgen.

I utredningen sägs att ”utvecklingen av kommundelsnämndernas verksamheter och ansvar har lett till att mycket lite återstår av den ursprungliga organisationen och tanken med densamma”, nämligen förbättrad service och fördjupad demokrati. Slutsatsen är att låta äldreomsorgsnämnden ta över besluten, vilket skulle leda till ”högre kompetens, likställighet, tydligare beslut samt en förenkling av nämndarbetet.”

Liberalerna ställde därför kommunstyrelsens ordförande mot väggen vid en frågestund i fullmäktige. Vi undrade helt sonika om ledamöter och ersättare i kommundelsnämnderna har lägre kompetens eller fattar otydligare beslut jämfört med kollegerna i facknämnderna. Och väntar runt hörnet även förslag om att plocka bort utbildningsfrågorna från agendorna – och i förlängningen själva nämnderna?

Boel Godner (S) bedyrade dock att så inte är fallet, dessutom med brasklappen att ”lokalkännedom är viktig för väl underbyggda beslut.” Med dessa klargöranden ställer vi oss undrande till varför Godner och C:o envisas med att montera ned ansvaret för de äldre i de aktuella nämnderna – till råga på allt mitt under mandatperioden.

Kommundelsreformen var sprungen ur en fördjupad demokratisk ambition. Liberalerna ser fortfarande ett värde med ett decentraliserat beslutsfattande nära berörda invånare. Och ännu har vi inte mött några övertygande argument för att en centralisering skulle vare vinnande vad gäller ekonomi och likställighet.

Låt oss ta den senaste budgetuppföljningen som exempel, i vilken kommundelsnämnderna sköter inkomster och utgifter enligt regelboken. Här gäller budgetar i balans eller med överskott. Enhörna redovisar ett litet minus för grundskolan på grund av ett räknefel, men har föredömligt presenterat en åtgärdsplan. Det är något vi inte är bortskämda med hos facknämnderna, vilket ekonomikontoret brukar påpeka. Och i Hölö-Mörkö blir siffrorna på sista raden svarta när man använder de reserverade pengarna för att utjämna svängningar i efterfrågan på hemtjänst och vård- och omsorgsboenden.

När vi lusläser promemorian anar vi att nästa område till slakt är skolan. Motivet är att på utbildningsområdet ”skiljer sig sällan besluten i kommundelarna från facknämndens beslut”. Se där punkterades påståendet om bristande likvärdighet.

Slaget om kommundelarna är inte över. Vi liberaler kämpar för att utveckla de fyra nämndernas ansvar för kärnverksamheterna. Med rätt upplägg och uppbackning är våra lokala styren fullt legitima ur såväl ekonomisk som demokratisk synvinkel. Och kostnaden för några extra uppsättningar sammanträdeshandlingar är ett lågt pris för en fungerande närdemokrati utanför tätorten.

Då Godner nu med emfas uttalat att ansvaret för skolan ska lämnas orörd, dessutom med påpekandet att kommundelsnämnderna ”fyller en viktig funktion”, menar vi att det vore klädsamt om de vackra orden också får genomslag i praktisk handling.

Liberalerna vill alltid ge Södertäljeborna full valuta för skattepengarna. Då är vår bestämda slutsats att kommundelsnämnderna ska utvecklas, inte avvecklas.

MATS SILJEBRAND (L)
gruppledare