Bygg bort bostadsbristen

Lördag 6 augusti 2016

Liberalerna och alliansen lämnade bostadssamtalen som statsministern bjöd in till. Efter månader av förhandlingar stod det klart att regeringen inte vill ha en blocköverskridande överenskommelse med skarpa förslag som löser bostadskrisen.

Enligt Boverkets bor 94 procent av befolkningen i en kommun där det råder bostadsbrist. Av Sveriges 290 kommuner säger 240 att de har för få bostäder – en fördubbling på tre år.

Liberalerna tog tidigare fram ett program för att möta det stora underskottet. Vi var självkritiska och omvärderade vår politik för att kunna möta behovet av 700 000 nya bostäder fram till 2025. Och under de blocköverskridande överläggningarna lanserade allianspartierna ett 30-tal reformer inom såväl det ekonomiska området som på plan- och byggsidan.

Vi utgick ifrån att minoritetsregeringen var pragmatisk och redo att vända på alla stenar för att lösa bokrisen. Istället har det bara blivit små justeringar av en icke fungerande marknad. Ska det krävas en ny bostadskris likt den på 1990-talet för att inse allvaret?

De rödgröna har inte gjort någon nämnvärd positionsförflyttning när det gäller mångmiljardsubventioner, strandskydd, bullerregler, privatbostadsuthyrning eller bygglovsfrågor. Detta trots varningar från experter, stigande priser och oändliga hyresköer.

De förslag man sökt nå enighet kring har mest handlat om vissa regellättnader och nya utredningar. Vi talar här om fastighetsskatter och marginella förändringar av uppskovsreglerna, men mest av allt statlig subventionspolitik.

Regeringen har inte ens varit beredd att tillmötesgå de tillkännagivanden som riksdagen redan gjort kring bullerregler och ägarlägenheter. Istället för att luta sig mot alliansen har man låtit Vänsterpartiet kvarstå i samtalen och därmed diktera villkoren.

Styret i Rosenbad har en akut brist på bostadspolitik och landet har en akut brist på bostäder. Det Sverige behöver är därför en rejäl reformagenda.

Liberalerna och alliansen kommer därför att ta initiativ till förändringar som gör skillnad. Strandade samtal och bristande ambitioner är skäl nog för oss att lägga fram fler åtgärder – inte färre – som liberaliserar svensk bostadsmarknad.

MATS SILJEBRAND (L)
gruppledare