Tron på människors lika värde förenar oss

Alla behövs i kampen mot de krafter som vill skapa splittring och hat. Vi är övertygade om att vi, med gemensamma krafter, kan forma ett samhälle där alla känner trygghet och gemenskap.

Torsdag 5 december 2019

Ett inkluderande samhälle fritt från diskriminering och främlingsfientlighet – i ett sådant samhälle vill vi leva. Vi har olika partitillhörighet och delar inte alltid samma syn på politiska sakfrågor, men tron på människors lika värde och mångfald förenar oss.

I Södertälje bor, verkar och lever människor från världens alla hörn. Sverige är i mångt och mycket ett öppet land. Vi har en lagstiftning som förbjuder diskriminering på grund av kön eller könsöverskridande identitet, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Samtidigt vet vi att lagen inte alltid speglar verkligheten. Människor utsätts fortfarande för diskriminering på arbetet, bostadsmarknaden och i vardagen. Det finns all anledning att fortsätta driva ett aktivt arbete för ett bättre samhälle.

För drygt 30 år sedan startade 5i12-rörelsen i Härnösand med syftet att förena folket i kommunen efter en tid av främlingsfientlig stämning.

Varje år den 5 december klockan 5 i 12 anrdnas en manifestation för att uppmärksamma rörelsens arbete mot främlingsfientlighet och rasism som fortfarande pågår.

I Södertälje väljer kommunen, Telge, polisen och Länstidningen att i samband med detta utse en person eller organisation som står upp för människors lika värde, för medmänsklighet i samhället och som aktivt bidrar till att minska motsättningar mellan människor från olika kulturer.

Boel Godner (S)
David Winerdal (KD)