Dags att staten tar ansvar för samhällskontraktet i Södertälje

Lördag 7 december 2019

I Sverige sprider otryggheten sig. När människor inte vågar besöka platser eller vara ute olika tider på dygnet är det en allvarlig frihetsinskränkning och ett misslyckande för samhället. Länsstyrelsens undersökning visar på skrämmande siffror för vårt län och för Södertälje: var femte invånare har upplevt rädsla eller otrygghet i det egna bostadsområdet dagtid. Särskilt allvarligt blir det när viktiga samhällsinstitutioner upplevs hotade. Flera exempel finns i Södertälje och vi ser mycket allvarligt inte minst på när en bilbrand spred sig till en vårdcentral.

Även om risken att drabbas personligen är låg för de flesta, påverkar incidenter som de i Södertälje upplevelsen av trygghet för hederliga medborgare som vill jobba, utbilda sig och bidra till ett bättre Sverige. I samhällskontraktet ingår att man kan känna sig trygg i sitt bostadsområde.

För regionens verksamheter, både för kollektivtrafiken och för hälso- och sjukvården, har otryggheten och brottsligheten vållat stora problem. Det handlar om allt från förstörda busskurer till hot mot vårdens och trafikens personal och våldsamma incidenter vid akutmottagningar.

Regionen har vidtagit olika åtgärder såsom att installera okrossbart glas och förstärka trygghetsinsatserna längre ut i pendeltågsnätet. Vi har även en försöksverksamhet där ambulanspersonal utrustas med skyddsvästar. Regionens kostnader för trygghetsarbetet uppgår till över 400 miljoner kronor, enbart på Södertälje sjukhus lägger vi över åtta miljoner kronor på ordningsvakter.

Det är inte rimligt att vårdpersonal ska behöva vara otrygga om de går från jobbet en kväll, patienter ska inte behöva se sig bakom axeln. Vi ska inte behöva lägga skattepengar som behövs i välfärden till att ständigt reparera eller sätta in okrossbart glas i busskurer.

Hälso- och sjukvården och tryggheten är invånarnas högst prioriterade frågor, enligt Länsstyrelsens undersökning. Från regionens sida har vi varit pådrivande i arbetet för att stärka tryggheten och därmed friheten för patienter och sjukvårdens medarbetare.

Tyvärr möts inte det arbetet upp av riksdag och regering. Ett exempel är den aviserade lagstiftningen om blåljussabotage, där akutläkare som följer ambulanser och personal på akutmottagningar exkluderas.

Det tyder på en dålig insikt på hur våldet och otryggheten förändrats över tid. Det är till akutmottagningarna skadade efter gänguppgörelse kommer. Medborgarnas stöd för kameraövervakning är överväldigande, men möjligheterna till detta i vården eller kollektivtrafiken är begränsade. Det är märkligt att regeringen har gjort det möjligt att sätta upp en kamera på Pressbyrån utan tillstånd, men att det krävs en lång och administrativ process för att få sätta upp en kamera på en våldsutsatt akutmottagning.

Regeringen har ett huvudansvar för att upprätthålla trygghet och säkerhet, att kriminaliteten motas med kraft. Vi i Region Stockholm gör vad vi kan för att skapa trygghet för anställda, patienter och resenärer med kameror, ordningsvakter och lokalers utformning.

Också Södertälje kommun har ett ansvar att se till att situationen inte förvärras. Moderaterna och Liberalerna driver i kommunpolitiken i Södertälje bland annat införandet av kommunala trygghetsvakter. Var och en måste göra sitt. Samhället ska och får inte vara på reträtt. Samhällskontraktet och människors frihet ska värnas.

Irene Svenonius (M)          finansregionråd
Anna Starbrink (L)             hälso- och sjukvårdsregionråd