Telge Bostäder gör storvinst och höjer hyrorna

Är det så illa att Södertäljes hyresgäster nu får sota för Fornbackskatastrofen i form av kraftiga hyreshöjningar?

Lördag 19 maj 2018

Länstidningen rapporterade i slutet av 2017 att de största allmännyttiga bostadsbolagen i landet gick med 4,7 miljarder i vinst. Till vinstmaskinerna hör Telge Bostäder.

LT hänvisade till Hyresgästföreningens tidning Hem & Hyra, som publicerat en sammanställning för åren 2014-2016 av hur mycket de 50 största kommunala bostadsbolagen tjänar per lägenhet. Telge Bostäder hamnar på plats 10 på listan. TB håvade in 12 918 kronor per lägenhet under 2016.

Lokaltidningen skrev tillika häromdagen om att våra kommunala bostadsbolag vill höja hyrorna med 1-5 procent, med ett snitt på 3,2 procent. Hyresgästföreningen menar dock att påslaget är orimligt för Södertäljes 10 000 hyresgäster. Den vill nöja sig med 0,8 procent och den uppkomna tvisten ska avgöras av Hyresmarknadskommittén.

Debaclet för Telge Bostäders renovering av etapp ett i miljonprogrammet i Fornbacken är en sorglustig följetong. Att den S-märkta ordföranden för Telge Bostäder helt frias från ansvar för det inträffade är uppseendeväckande.

En kostnadsutveckling för en investering, som startade med 173,4 miljoner kronor 2013 och landade på 415,8 miljoner 2017, är mer än anmärkningsvärd. Granskningsrapporten som nu tack vare oppositionen går vidare till kommunfullmäktige är skrämmande lästning. Det är uppenbart att projektet har hanterats naivt och oprofessionellt från första början. Och ingen kan utkrävas ansvar – enbart för att det är valår.

Frågan är nu om den bisarra affären får konsekvenser för Södertäljes hyresgäster? Telge Bostäder ligger på topp 10 i Hem & Hyras sammanställning över de största kommunala bostadsföretagen. Södertälje är inte bortskämt med att toppa allehanda rankningar, men Telge Bostäders vinster sticker ut.
Frågan inställer sig nu varför parterna i hyresförhandlingarna står så långt ifrån varandra. Telge Bostäder har tvingats skriva ned sitt värde på grund av Fornbackaäventyret med 50 miljoner kronor och ytterligare 50 miljoner väntar runt hörnet.

Marita Lärnestad (M)
Mats Siljebrand (L)