Socialdemokraterna gör Seyfo till slagträ i valrörelsen

S är partiet som gör allt för att behålla makten

Onsdag 13 juni 2018

Det är bra att lokala socialdemokrater agerar för att regeringen ska erkänna Seyfo som folkmord. Vi beklagar samtidigt att toppskiktet inom S har gjort det till en vana att använda Seyfo som ett slagträ i valrörelser.

För fyra år sedan gav Stefan Löfven folkmordsöverlevarnas ättlingar i Sverige hopp om upprättelse när han, utanför det fullsatta Assyriska kulturhuset i Södertälje, lovade att erkänna Seyfo i en regering med honom själv som statsminister. Han blev ledare för ett minoritetsstyre och fyra år senare, den 1 maj i år, var han tillbaka i Södertälje. På en rak fråga från en SVT-reportersvarade han att det inte blir något erkännande, eftersom det är ”komplicerat”. Som om det skulle vara en nyhet att folkmord är ”komplicerat”.

Löfven gjorde verkligen bort sig på arbetarrörelsens dag, men Socialdemokraterna ger sig inte. Dagen före nationaldagen besökte utrikesminister Margot Wallström (S) stadshuset för att blidka folkmordsöverlevarnas ättlingar. Deras röster är viktiga för socialdemokratin, inte minst i Södertälje, där var tredje invånare har koppling till folkmordet 1915 – som i princip rensade ut assyrier/syrianer/kaldéer och andra kristna grupper i Turkiet.

Utrikesministern kom således med nya vallöften för att kompensera för det uteblivna regeringserkännandet. Hon presenterade yrvaket några förslag om att öka kunskapen om Seyfo. Det är i och för sig vällovligt, men det här skulle naturligtvis ha presenterats långt tidigare under mandatperioden. Det borde framför allt inte komma nu, i valrörelsen.

Tyvärr är det ingen tröst för alla svikna väljare att kampen för ett folkmordserkännande lever vidare i ovisshetens dimma. Wallström passade också på att mjuka upp Löfvens uttalande om att regeringen inte har några som helst planer på att erkänna Seyfo. Hon uttryckte att det inte är omöjligt att en S-regering kan erkänna folkmordet någon gång i framtiden. Tyvärr är det ingen tröst för alla svikna väljare att kampen för ett folkmordserkännande lever vidare i ovisshetens dimma.

Att Socialdemokraterna försöker framställa Margot Wallströms besök i Södertälje som en triumf illustrerar endast att partiet inte har förstått Seyfofrågans dignitet. Om S tror att nya vallöften från utrikesministern ska få väljarna att förlåta S för att regeringen inte höll sitt kanske viktigaste vallöfte någonsin till denna väljargrupp, nämligen att erkänna folkmordet, då underskattas folkmordsöverlevarnas ättlingar.

I efterhand har socialdemokrater försökt framställa det brutna vallöftet från Stefan Löfven som att det kom från statsministern, inte partiledaren. Löfven må känna sig som statsminister i första hand, men i ättlingarnas ögon är han partiledaren som svek. I deras ögon är han statsministerkandidaten som lovade att erkänna Seyfo, men som vek ned sig när det gällde – i maktpositionen.

Margot Wallströms fagra vallöften om Seyfo bekräftar med önskvärd tydlighet att S är partiet som gör allt för att behålla makten – i det här fallet makten över Seyfoöverlevarnas ättlingars röster.

Ninos Maraha (L)
Metin Hawsho (L)