Startjobb för unga och nyanlända

Jobb istället för bidrag

Onsdag 9 mars 2016

Vägen till det första jobbet är idag alltför slingrig. Därför föreslår Liberalerna startjobb för unga och nyanlända. Den nya anställningsformen bygger på en lön mellan 14 000 och 16 000 kronor och befrielse från arbetsgivaravgifter.

Ett arbete att gå till och en egen lön är av stort värde för att människor ska känna frihet och ha makt över sin egen vardag. En anställning är också många gånger en förutsättning för egen bostad. Och viktigast för integrationen är att den som flytt hit får bidra i stället för att leva på bidrag. Men med upptrissade ingångslöner är startsträckan till det första jobbet alltför lång. Resultatet är att många nyanlända går miste om arbetsgemenskap och fastnar i utanförskap.

Landsorganisationen och Stefan Löfven (S) har dessvärre tagit på sig skygglapparna i den här högaktuella frågan. Detta trots att sex inhemska studier pekar på att höjda lägstalöner är negativt för sysselsättningen hos redan utsatta grupper. Invandringen kan göra Sverige rikare, men det förutsätter att vi klarar att sänka tröskeln till arbetsmarknaden.

Kraven från LO-kollektivet duggar tätt om att lägstalönerna ska nå ännu högre höjder. Inom Byggnads och Kommunal hörs röster på höjningar uppemot fem, sex procent. Därför tar vi initiativ till att sänka ingångslönerna – även unga och nyanlända måste få en chans.

Liberalerna föreslår en helt ny anställningsform – startjobb. Här ska lönen vara låg, inkomstskatterna ännu lägre och arbetsgivaravgifterna avskaffade. Och kopplingen till kollektivavtalens nivåer slopas. Startjobben bör heller inte tyngas av administration hos Arbetsförmedlingen. Vi rekommenderar ett lönespann på mellan 14 000 och 16 000 kronor per månad. Därmed halveras arbetsgivarens kostnad jämfört med en vanlig ingångslön. Modellen görs tillgänglig för nyanlända de första fem åren och för unga upp till 23 års ålder.

Arbetsmarknadens parter levererar inte tillräckligt med enkla jobb. Det är både orättvist och osolidariskt att bara se till dem som redan har ett arbete att gå till.

Inför startjobb nu. Integrationsutmaningen är alltför viktig för att vi liberaler inte ska agera när LO och Socialdemokraterna envisas med att sticka huvudet i sanden.

ERIK ULLENHAG (L)
ekonomisk-politisk talesperson

MATS SILJEBRAND (L)
gruppledare och ledamot i utbildningsnämnden