Gör ströget rökfritt

Liberalerna värnar stadsmiljön

Tisdag 15 mars 2016

Stadsmiljöfrågor ligger Liberalerna varmt om hjärtat. Vi slår vakt om såväl Kusens backe som ett fullstort naturreservat i Brandalsund och höjer gärna ett varningens finger när gröna kilar hotas vid förtätning. Och nu slår vi ett slag för en fredad zon mot tobaksrök på gågatan.

På miljöområdet har Liberalerna även agerat mot de höga partikelhalterna och den dåliga luftkvaliteten på utsatta gator. Och tillsammans med övriga allianspartier har vi drivit på för en kampanj på temat ”Håll Södertälje rent”. Här ser vi gärna att södertäljeborna engagerar sig, inte minst skolelever och föreningsaktiva.

Cigarrettrök och fimpar är ett gissel för många människor. Runt 100 000 personer insjuknar till följd av rökning varje år – och 12 000 dör. Till de drabbade hör både nikotinisterna själva och personer i omgivningen som utsätts för passiv rökning. Facit är ett enormt mänskligt lidande och en svindlande samhällkostnad på 30 miljarder kronor.

Vi har tidigare lanserat förslag om rökfri arbetstid för kommunens medarbetare, där fullmäktige dessvärre gjort tummen ner, införskaffande av fimpsugar och utpostering av fler askkoppar i det offentliga rummet. Rökförbudet på restauranger för tio år sedan mottogs till en början med viss skepsis, men är i dag allmänt accepterat och kan närmast beskrivas som en succé för branschen.

Om några år kan det bli helt förbjudet att nyttja ”giftpinnar”, inklusive e-cigaretter utan nikotin, på uteserveringar, busshållplatser, perronger, lekplatser och idrottsplaner – om en statlig utredare får som han vill. Det blir då heller inte tillåtet att exponera tobaksprodukter i butik.

Liberalerna menar att tiden är mogen för att ta nästa steg – här och nu. Gör vårt populära strög ännu trivsammare genom att låta avsnittet mellan Stora torget och Ekdalsgatan bli en rökfri zon. Tillsammans med fastighetsägare, restauratörer, affärsinnehavare och paraplyorganisationer kan vi lyfta det gemensamma vardagsrummet. För framgång krävs bred information till boende, besökare och anställda, men även bekväma ”rökrutor” och goda möjligheter att fimpa vid strategiska anslutningar till gågatan.

Kommunstyrelsen yttrade sig nyligen över förslaget. Vänstermajoriteten menade att ”en rökfri zon på gågatan vore önskvärt ur ett både hälso- och miljöperspektiv” men landade tyvärr i slutsatsen att ”man vill invänta regeringens utredning om rökförbud på vissa allmänna platser innan förbud införs på kommunalt ägd mark.” Och i en brakslapp konstaterades att ”Södertälje kommun kan uppmuntra näringsidkare och fastighetsägare att införa rökförbud på vissa privata områden”.

Men varför tveka, när vi har ett gyllene tillfälle att gå i bräschen för ett renare, hälsosammare och mer inbjudande centrum? Ligg steget före i den här frågan, som i så många andra på miljöområdet i Södertälje.

Det finns fortfarande tid att tänka om inför det avgörande beslutet i fullmäktig den 4 april. Invänta inte de statliga byråkratiska kvarnarna. Låt oss handla klokt och hållbart – inför utan dröjsmål en rökfri zon på ströget redan i år.

MATS SILJEBRAND (L)
Gruppledare