Så bidrar Liberalerna till större valfrihet.

Medan Socialdemokraterna vill avveckla valfriheten, vill Liberalerna utveckla den.

Fredag 22 september 2017

Numera är det du som bestämmer vilken skola ditt barn ska gå i, vilken vårdcentral du ska besöka och vem som ska komma hem till dig om du behöver hemtjänst.

Men i dag ser vi hur valfrihetens idéer är under attack. En rödgrön regering i Rosenbad vill försvåra för privata aktörer att driva uppskattade skolor, förskolor och äldreboenden. Förslagen riskerar bland annat att drabba de 3 135 elever som valt en fristående grundskola eller gymnasieskola i Södertälje kommun och alla människor som valt privata utförare i omsorgen.

1. Valfrihet över kommungränsen. Inom gymnasiet har man skapat en gemensam region, som låter elever välja skola fritt i Stockholmsområdet. Vi vill utvidga den valfriheten till fler områden, som vård- och omsorgsboenden, hemtjänst och LSS-boenden och gärna utreda en länsövergripande kultur- och fritidspeng.

2. Gör det lättare att välja. För att inte bara en del, utan alla, ska kunna utnyttja sin valfrihet behövs ett bättre beslutsunderlag och mer information. Det är orimligt att man har bättre fakta när man väljer semesterhotell på TripAdvisor än när man hjälper en kär närstående att välja vård- och omsorgboende, många gånger ett stort och kanske livsavgörande beslut.

3. Ge dig mer makt över innehållet. Äldre måste få mer makt att påverka innehållet på äldreboendet och i hemtjänsten. Man måste kunna välja vad som ska utföras en given dag – och av vem. Patienten bör kunna konsultera vården med e-tjänst, telefonsamtal, videolänk eller ordinärt fysiskt besök.

4. Möjliggör en mångfald av aktörer. Avsikten med valfrihet är att göra det möjligt för utförare med olika filosofi och verksamhetsidé att verka. Det kräver att såväl vinstdrivande som idéburna aktörer kan agera och det förutsätter att kommuner inte bara vänder sig till stora företag. Kommunerna måste göra det lättare för små näringsidkare att konkurrera i upphandlingar och i större utsträckning använda LOV (Lagen om valfrihet) istället för LOU (Lagen om offentlig upphandling). Vi beklagar att vänsterstyret i Södertälje från och med hösten 2018 minskar antalet externa utövare från fem till fyra inom hemtjänsten, samtidigt som vi vet att de håller budget bättre och har mer nöjda brukare jämfört med verksamheten i egenregi.

I ett samhälle utan valfrihet är makten ojämlikt fördelad – med köer och kvoter som ofta går att runda för den med rätt kunskap och rätt kontakter. Liberalerna vill ha valfrihet för fler och vi vill säkra verksamheternas kvalitet. Därför behövs både mer och bättre information.

Minska inte valfriheten, ge istället varje människa större möjlighet att forma sitt eget liv.

Liberalernas fullmäktigegrupp
Mats Siljebrand (L)