”När far super är det rätt.”

Kostnaderna för moderniseringen av Fornbacken har skenat iväg okontrollerat.

Fredag 15 september 2017

När far super är det rätt, lyder ordstävet. Det felaktiga blir rätt – men bara om far slår näven i bordet.

I bolagsstyrelser ligger det i sakens natur att samsyn gäller. Där fungerar förberedelser och själva sammanträdet till att reflektera över olika aspekter och perspektiv, för att sedan komma med samstämmiga beslut.

När moderniseringen av Fornbacken stod på dagordningen vid ordinarie koncernstyrelse valde vi att hantera frågan som ett informationsärende för att sedan återkomma med ett extra styrelsemöte enkom för frågan om renoveringen. Anledningen till tågordningen var den uppkomna situationen – vi var alla tagna på sängen av de nya uppgifter som framkommit om att ytterligare skjuta till stora ekonomiska resurser till projektet.

Frågetecknen radade upp sig och för att kunna säkra projektets framtid var ett gediget beslutsunderlag ett måste. Kommunkoncernens resurser och i slutändan våra gemensamma pengar ska alltid användas varsamt. Det ska naturligvis vara ordning och reda i finanserna. Något annat duger inte. Södertäljeborna måste känna trygghet i att våra gemensamma medel används till det de är ämnade för.

En ytterligare genomlysning och ansvarsutredning var tämligen uppenbart – ansvarsfrågan måste lösas för att framtida projekt ska kunna genomföras. En ny revision är nödvändig för hur nya direktiv och avtal för framtiden ska handhavas. Inte minst för de boende i Fornbacken, moderniseringen av gård 1 kommer att ligga till grund för hur gård 2 och 3 upprustas. Och kan verkligen ordförande för Telge Bostäder Ingela Nylund Watz (S) vara helt oinformerad om de skenande kostnaderna? Vad säger det så fall om sakläget?

Förvåningen är därför total när sprickan i majoriteten blottas. Staffan Norbergs (V) välformulerade yrkanden låg helt i linje med de förslag alliansens partier förmedlat till koncernledningen. Styrelsen hade inte kunnat gå vidare med mindre än att projektet granskas på nytt. Att alla detaljer måste skärskådas och upp på bordet är närmast självklart. Vi vill inte ha motsvarandet långbänk vi ser på riksplanet gällande Transportstyrelsen. Inget ska sopas under mattan eller mörkas i det fördolda.

Boel Godner (S) och Ewa Lofvar Konradsson (MP) styvmoderliga örfilande av vänsterpartiets Staffan Norberg är uppseendeväckande och inte motiverat.

Mötesordförande Boel Godner anförde därefter styrelsens gemensamma beslut – nödbromsen är dragen, och nu ska projektet i sin helhet synas i detalj. Men när far super är det rätt.

Marita Lärnestad (M)                                                     Mats Siljebrand (L)
David Winerdal (KD)                                                    Tage Gripenstam (C)

Publicerad i Länstidningen den 15 september 2017