Ett nej till vinst är fel väg att gå

Onsdag 27 september 2017

Regeringen har nu lagt korten på bordet. Vinsttaksförslaget inom välfärden är en seger för Vänsterpartiet och ett bakslag för brukare, elever – och valfriheten. Även privat driven vård är under hot.

Vi i Liberalerna menar att det viktiga är att säkerställa hög kvalitet i välfärden. Inte hur det görs. Vi menar också att valfrihet för föräldrar, elever, brukare och patienter att välja bra alternativ, och välja bort dåliga, är en grundläggande rättighet som vi ska värna. Inte begränsa.

Regeringen bevisar dock det som vi länge påpekat. För den här regeringen – med Vänsterpartiet som sufflör – är driftsformen överordnad kvaliteten i välfärden.

I Södertälje har flera privata omsorgs- och vårdgivare samt friskolor etablerat sig och som ökat patienters, brukares och elevers valfrihet. Att säga nej till vinst är fel väg att gå. Ett vinsttak så som det är konstruerat nu innebär att många välfärdsföretag i praktiken inte kommer att kunna fortsätta bedriva bra verksamheter. Det är särskilt förödande för de mindre aktörerna. Här är det en gåta hur Miljöpartiet, som traditionellt varit för mångfald av driftsformer i välfärden, kunnat gå med på uppgörelsen. Regeringen borde istället säga nej till dåliga verksamheter. De finns i både privat och offentlig regi. Nu drar man alla över en kam. Det är osunt och ogenomtänkt.

I Södertälje har flera privata omsorgs- och vårdgivare samt friskolor etablerat sig och som ökat patienters, brukares och elevers valfrihet. Engelska skolan, Elafskolan och vårdcentralen i Ronna är bara några exempel på verksamheter som hotas om regeringens intentioner och idéer förverkligas.

Även kvinnliga företagare drabbas då mer än hälften av vård- och omsorgsföretagen leds av kvinnor, samtidigt som en femtedel av vårdens små och medelstora företag drivs av en person med utländsk bakgrund. Deras drivkrafter är inte att tjäna en massa pengar på bekostnad av kvaliteten. Nej, det är att leverera och gå med vinst, tack vare bra kvalitet. Stopplagen som hindrar kvinnliga företagare går heller inte ihop med regeringens uttalade feministiska politik.

Som landstingspolitiker blir jag djupt oroad, mot bakgrund av Reepaluutredningen och den vårdutredning som ska tillsättas, eftersom viktiga delar av vården i Stockholms län hålls upp av privata aktörer.

När välfärdsföretag får vara med och utveckla välfärden utifrån de villkor och krav som stat, landsting och kommuner stället ser vi till att förstärka med kunskap och erfarenheter. Kunskap om bland annat ledarskap, organisation och effektiv användning av resurser.

I stället för att lägga genomtänkta förslag som försvårar för dåliga utförare, stärker kvalitetskontroll och gör det enklare för individen att göra informerade och aktiva val, väljer regeringen att backa in i framtiden. Det är beklagligt.

Ninos Maraha (L)
vice ordförande landstingsstyrelsen