S inte trovärdiga i arbetet mot stöket i skolan

Nuvarande lag underminerar lärarkårens profession och roll och måste därför ändras omgående.

Måndag 11 mars 2019

Det är bra att företrädare för Socialdemokraterna börjar låta som Liberalerna och att man kan tro att de nu börjar ansluta sig till flera av våra liberala krav på åtgärder mot stöket i skolan. Liberalerna har under många år drivit frågan om arbetsro och studiero som förutsättningar för en trygg skola och där eleverna ska kunna fokusera på sitt skolarbete utan att några få förstör undervisningen. För detta har Socialdemokraterna och Miljöpartiet ofta kritiserat oss med argument som att vi inte har problem i skolan som kräver disciplinära åtgärder. Men detta är förstås helt fel. Frågan om lärarnas arbetsmiljö, arbetsron och stöket i skolan är en mycket stor och aktuell fråga på flera skolor runt om i Sverige. Det är också därför vi både nationellt och här i Södertälje lagt flertalet förslag med syfte att öka personaltätheten i skolan och ge personalen de befogenheter de behöver för att genomföra sitt arbete. Skolan ska vara en lugn plats med fokus på lärande och ingenting annat.

Problemet med debattörernas inlägg är att det kommer några veckor efter att Liberalerna i en interpellationsdebatt i riksdagen krävt att lärare som följer skollagen och ingriper mot bråkiga elever inte ska straffas utan stöttas. Det är precis detta som sker när Barn-och elevombudet (BEO) återkommande driver skadeståndsprocesser för att ge elever ersättning då de upplevt sig kränkta när de visats ut ur klassrummet efter att ha stört undervisningen.

Socialdemokraterna och i synnerhet utbildningsminister Anna Ekström saknar trovärdighet i denna fråga då hon i riksdagens kammare besvarar Liberalernas krav med att regeringen inte tänker ändra skollagen för att öka lärarnas befogenheter. Men regelverket måste ändras omgående. Nuvarande lag underminerar lärarkårens profession och roll direkt. Skolan måste istället känna hela samhällets stöd i sitt kunskapsuppdrag men också i sitt uppdrag att upprätthålla ordningen i skolan.

Roger Haddad (L)
skolpolitisk talesperson, riksdagsledamot