Ett tydligt ja till Europa

Liberalerna är det enda parti i Sverige som står upp för att fördjupa EU-samarbetet ytterligare

Lördag 23 februari 2019

Liberalerna Södertälje uttalade ett tydligt ja till Europa vid vårt årsmöte. EU är unikt i världshistorien på många sätt.

Denna europeiska gemenskap har byggts på ruinerna efter andra världskriget och på många sätt blivit något självklart i européers vardag alla dessa år senare. I dag tar vi det för självklart att kunna resa, handla, studera och få sjukvård runt om i Europa utan hinder.

Den värderingsgemenskap som Europatanken bygger på är demokrati, samarbete, mänskliga rättigheter och rättsstatens principer. Dessa värden hotas nu både inifrån och utifrån unionen av populistiska och främlingsfientliga krafter som vill försvaga EU och Europas ställning i världen.

Liberalerna står upp för ett Europa där varje människa ska ha rätten att vara så som den själv önskar. Vi står upp för frihandel och de liberala principer som unionen bygger på. För att lösa de stora gränsöverskridande utmaningarna som terrorism, brottsbekämpning och klimatet måste vi samarbeta mer, inte mindre.

EU är i dag världens största ekonomi och med en befolkning om en halv miljard är vi en viktig och tung spelare på den världspolitiska arenan.

Liberalerna är det enda parti i Sverige som står upp för att fördjupa samarbetet ytterligare och på så sätt fortsätta bygga vårt välstånd här hemma genom en ekonomisk tillväxt byggd på handel och fri rörlighet.
Därför säger Liberalerna ja till Europa!

KJELL WESTERBERG (L)
ORDFÖRANDE, LIBERALERNA SÖDERTÄLJE