Ökat samarbete i Europa ger patienterna större frihet

Torsdag 16 maj 2019

Möjligheten att välja vårdgivare är väldigt uppskattad av patienterna i vår region. Vi liberaler värnar denna valfrihet och vill underlätta för svenskar att välja – även i EU.

Det finns många uppenbara fördelar med att kunna välja mellan olika vårdgivare. I längden innebär det ökad trygghet och tillgänglighet för den enskilde patienten, vilket även ökar förtroendet för vården.

I Sverige är vården organiserad i regioner/landsting. I Region Stockholm får patienten välja vårdgivare för ett stort antal vårdbehov, såväl ryggbesvär som hudproblem. En Södertäljebo kan även välja mellan exempelvis olika vårdcentraler och barnavårdscentraler i andra regioner, och få akutsjukvård om olyckan skulle vara framme.

På samma sätt har det blivit lättare för en svensk att få vård i andra länder om den blir sjuk på semesterresan, tack vare EU-samarbetet.

Den patient som fastnar i en vårdkö i Sverige kan även söka hjälp i något annat EU-land och snabbare få rätt behandling. Tyvärr är den möjligheten ofta svår och komplicerad. Valfriheten i vården på EU-nivå är således ännu begränsad.

Därför bör regionerna och Försäkringskassan förbättra informationen om olika vårdgivare och patienters rättigheter. Det är en förutsättning för att patienter ska kunna göra informerade val. Därtill behövs gemensamma standarder som garanterar säkerhet och kvalitet vid vård i annat medlemsland.

Liberalerna välkomnar varje förslag som bidrar till patientens egenmakt, inflytande och valfrihet i vården. Vi säger därför ja till mer samarbete i Europa.

Oscar Wåglund Söderström (L)
EU-kandidat

Ninos Maraha (L)