Möjligheternas Södertälje

Kort sammanfattning av Liberalernas budget för 2020

Onsdag 27 november 2019

Liberalerna vill bygga ett möjligheternas Södertälje där varje individ ges möjligheten att forma sin framtid och skapa en stabil grund här i vår kommun. I Liberalernas förslag till ny budget för Södertälje kommun väljer vi att lyfta fram de verksamheter som måste fungera för att vår vision om ett möjligheternas Södertälje ska bli verklighet.

Genom en skola för alla, som ger varje elev den tid den behöver och varje lärare förutsättningarna att lyckas med sin uppgift så bygger vi en ny kunskapsstad. Det är därför ingen slump att 75% av Liberalernas satsningar går till just skolan.

Liberalerna ger ökade resurser till lärarassistenter för att avlasta lärarna med enklare arbetsuppgifter, fler lärare för att öka antalet lektioner med två lärare och minska barngrupper i förskolan bygger vi en utbildningsverksamhet som står på stabil grund. Liberalerna vill även rusta upp omklädningsrummen i de idrottshallarna som används av våra elever för att säkra integriteten och skapa en tryggare skoldag.

Det offentliga rummet är en viktig del av en kommuns identitet. För att öka trivsel och stoltheten över vår kommun vill Liberalerna stärka just den offentliga miljön vi alla vistas i varje dag. Genom ett nytt museum på Torekällberget istället för ett hotell, en stadsträdgårdsmästare och en blomstrande centrumhandel stärkt av fler och billigare P-platser i centrum vill vi bygga en ny gemenskap för Södertälje där varje medborgare känner sig som en viktig del i samhällsbygget och stadens offentliga miljö.

Omsorgen om våra äldre måste stärkas. Det finns allt för många årsrika personer i samhället som upplever ensamhet och att ingen lyssnar på dem. Att återinrätta den populära Äldreombudsmannen är ett led i att stärka våra äldres rättigheter i den kommunala verksamheten och säkerställa att alla blir nöjda med den service som kommunen ger till våra äldre. Även en ny kvalitetsenhet är här en viktig del i det arbetet där vi kan säkerställa att all kommunal och upphandlad service håller en god kvalité och att medborgarna upplever kommunen som en lyssnande organisation.

Ett nytt decennium står för dörren och Södertäljes 1000-åriga historia ska fortsätta skrivas. Liberalernas förslag till Mål- och budget för Södertälje innehåller flera förslag för hur bygget av möjligheternas stad ska bli verklighet.

Metin Hawsho (L)
Ann Westerberg (L)