Liberalernas förslag till budget för Södertälje kommun

Torsdag 7 november 2019

Liberalerna presenterar idag sitt förslag till mål och budget för Södertälje kommun under perioden 2020 till 2022. Budgeten bygger på majoritetens förslag och riktar in sig på de områden i Södertälje kommun där vi vill se tydliga förändringar under det kommande året. Totalt presenterar Liberalerna satsningar värda 73,6 miljoner kronor och investeringar värda 110 miljoner kronor. Den största satsningen läggs på att finansiera en ökad satsning på tvålärarskapet. För detta skjuter vi till 25 miljoner samtidigt som vi även satsar 15 miljoner på fler lärarassistenter för att avlasta lärarna. Liberalerna satsar även medel på ökad renlighet och trygghet i kommunen.

Det här är en trovärdig men offensiv budget som erbjuder Södertäljeborna större frihet i sin vardag. Vi lägger stora satsningar på att höja kunskapsresultaten i skolorna men även viktiga frihetsreformer för Södertäljes äldre med en ökad valfrihet i form av LOV och inrättandet av en äldreombudsman, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

Liberalerna ger Telge Fastigheter i uppdrag att riva gjuteriet samt att bygga ett museum på Torekällberget. Liberalerna vill även påbörja byggandet av ett kulthus i Järna och snabba på byggnationerna av P-hus i centrum, samt införa fri lördagsparkering från senast 2021 i centrum.

Partiernas budgetförslag ska debatteras i kommunfullmäktige den 25 november.

Läs budgeten HÄR.