Minnesord – Gunnar Olsson

Lördag 1 april 2017

En liberal trotjänare har gått ur tiden efter ett mycket långt och rikt liv. Gunnar Olsson personifierade verkligen begreppet ”folkpartist”. Han stod stadigt på jorden, med det ena benet inom frikyrkorörelsen och det andra inom socialliberalismen.

Gunnar Olssons politiska gärning var minst sagt imponerande. Meritlistan i kommunalpolitiken spänner över dåvarande stadsfullmäktige och socialvårdsnämnden (dagens socialnämnd) under de första skälvande åren av 1950-talet, via drätselkammaren (kommunstyrelsen) och skolstyrelsen (utbildningsnämnden) på 1960-talet till den nya, utökade fullmäktigeförsamlingen när storkommunen bildades 1971. Till detta ska läggas tjänstgöring i ett nästintill oräkneligt antal taxeringsnämnder fram till och med 1990.

Det var inte de rappa replikerna som kännetecknade Gunnar i fullmäktiges talarstol. Istället präglades hans debatteknik av lugn, saklighet och ett stort mått av värdighet. Argumenten var skarpa, alltid med den liberala kompassnålen som riktmärke. Hans kunskaper i kommunal ekonomi vilade på solid grund.

Otaliga var uppdragen även inom lokalföreningen. Han arbetade i styrelsen över ett kvartssekel och vi som nu är aktiva minns honom kanske bäst i egenskap av noggrann kassör. Gunnar lämnade aldrig ifrån sig ett bokslut eller en budget utan att det stämde på öret på sista raden.

På Folkpartiet Liberalernas årsmöte 1993 förärades Gunnar Karl Staaff-medaljen. Och den text som är inpräglad i plaketten sammanfattar på ett utomordentligt sätt Gunnar Olssons alla verksamma år inom lokalpolitik och föreningsliv; ”För trogen liberal gärning”.

Våra tankar går till de närmast anhöriga i denna svåra stund.

Mats Siljebrand
Kjell Westerberg