Låt en superkringla pryda södra stadsporten

Torsdag 6 april 2017

Liberalerna driver på för en grön och hållbar stadsutveckling. Vi höjde därför på ögonbrynen när rivning plötsligt hotade gång- och cykelbron över E4 vid trafikkarusellen i Syd.

Tidens tand hade gått så hårt åt konstruktionen att den dömdes ut. Det populära stråket för fotgängare och cyklister mellan Pershagen och Syd/Scania/centrum spärrades av – och det var högst osäkert om det skulle öppnas igen. Liberalerna agerade och ställde i december 2015 en kritisk fråga till tekniska nämndens ordförande om förbindelsens framtid.

Glädjande nog har samhällsbyggnadskontoret kommit på andra tankar. Brons framtid utreds och en upprustning står för dörren. Här uppenbarar sig ett gyllene tillfälle att göra något extra av den södra porten till Södertälje. Och vad ligger närmare till hands än att välkomna vägfararna med vår klassiska symbol – kringlan.

Som bekant lämnar ingen besökare Gränna utan att ha provsmakat polkagrisar. Ingen turist säger farväl till Wien utan att ha avnjutit ”Mozartkulor”. Och ingen bilist passerar Avesta på Riksväg 70 utan att häpna över den megastora Dalahästen. Men de flesta som gästat Södertälje kliver på X 2000, styr ut på Europavägarana eller kastar loss från Gästhamnen utan närkontakt med kringlor i bagaget.

Nio år efter att Liberalerna motionerade om att lyfta fram kringlan i marknadsföringen av Södertälje trillade polletten ned hos den rödgröna majoriteten. Bättre sent än aldrig går vårt anrika signum en ny vår till mötes i arbetet med att sätta Södertälje på kartan. ”Kremlan” gjorde nyligen succé hos älskarna av semlor och i Syd erbjuds möjlighet att göra något extra.

Låt en iögonfallande kringla i jätteformat pryda den nyrenoverade gång- och cykelbron över motorvägen i Pershagen. Här kan vi på ett spektakulärt sätt välkomna alla tusentals trafikanter som dygnet runt rullar in mot Södertälje och regionen. Och varför inte på spannets motsatta sida önska välkommen åter till Kringelstan?

Genom att samtidigt med uppfräschningen av bron bjuda in till en tävling om superkringlans utformning – är det ett ”bakverk” med djärva grepp eller klassisk design som gäller? – kan vi skruva upp intresset flera gånger om för varumärket och besöksmålet Södertälje.

gruppledare

Publicerad i Länstidningen den 6 april 2017