Miljövarna redan på motorvägen

Söndag 26 januari 2014

Folkpartiet har tidigare agerat för bättre luftkvalitet på ökända Turingegatan i centrala Södertälje. Nu går vi vidare och kräver förvarning om skadliga partikelhalter i city redan på motorvägen.

Stråket mellan Birka- och Dalparkskorset tillhör samma ”värstingliga” som Essingeleden och Hornsgatan i Stockholm. Vi har därför föreslagit ökad renspolning och sandsopning av Turingegatan, införande av en ”grön våg” mellan rödljusen på den östra sidan av Mälarbron och signalerna vid korsningarna med Nygatan och Oxbacksleden/Ängsgatan, ett förbud mot tunga ekipage på den aktuella sträckan under rusningstid, konsekvensanalys av ett dubbdäcksförbud på delar av Turingegatan samt överhuvudtaget ett gästvänligare gaturum med cykelbanor och generös växtlighet.

Nu nås vi av nyheten att Umeå tillsammans med Trafikverket installerar digitala vägskyltar vid fyra trafikplatser, som ska informera trafikanterna om försämrad luftkvalitet i innerstaden. Avsikten är att bilister ska uppmuntras att välja ringleden E4 och E12 för att minska miljöbelastningen. Elektronisk skyltning är i sig inget nytt, men det är unikt att använda tekniken för att dirigera trafiken i miljösyfte.

E4/E20 mellan Hallunda och motorvägsbron är breddad och säkerhetsmässigt uppgraderad. Kövarningssystemet kommer under våren att byggas vidare mot passagen över kanalen. Vi bedömer att det är en marginell merkostnad att komplettera signalanläggningen med två viktiga funktioner, som dels förvarnar trafikanterna om för höga partikelhalter i centrum, dels rekommenderar alternativa avfarter till Moraberg, som Saltskog, Syd och Vasa.

Vi kan genom en enkel och billig komplettering av kövarningsanläggningen på motorvägen före och genom Södertälje radikalt förbättra trafiksituationen och luftkvaliteten i citykärnan.

MATS SILJEBRAND (FP)
gruppledare