Lår pelarskog bli pelarpark

Liberal motion till kommunfullmäktige Södertälje

Måndag 29 september 2014

Motion till kommunfullmäktige

Mäktiga brobyggen och ett komplicerat trafikmaskineri har förvandlat porten till stadsdelen Södertälje Södra till ett ogästvänligt ingemansland. Trots goda försök att lyfta estetiken, till exempel genom belysning av granitmurar, är det bestående intrycket ett mischmasch av trafikleder och en otrygg miljö för gående och cyklister att passera.

Agendan för platsen

Låt oss ta vara på områdets kvaliteter och förvandla den dominerande infrastrukturen till en fördel. Så här kan agendan se ut för att lyfta den eftersatta platsen: Börja med att rensa sly och ogräs från slänter och planteringar. Förstärk kontakten med kanalen med några utsiktsplaster, gärna med robust möblering. Fortsätt med att rusta äldre och halvfärdiga gång- och cykelvägar. Här handlar det om beläggning, belysning och skyltning. Gå vidare med stensättning av marken direkt under brovalven och med gräsplantering där vädrets makter har åtkomst. Omvandlingen av Hornsberg under Essingelden kan tjäna som inspiration. Stenläggning i etage varvas med gröna ytor vilket ger ett inbjudande intryck, trots en aldrig sinande ström av fordon strax ovan. Avsluta med effektbelysning och läcker färgsättning av några strategiska pelare och andra bärande konstruktioner av framförallt Motorvägsbron och Saltsjöbron, eftersom den nya järnvägsbron redan vid uppförandet begåvades med en iögonfallande röd ton.

Samarbete A och O

Naturligtvis ska inte Södertälje kommun bära kostnaderna för denna efterlängtade ansiktslyftning på egen hand. Trafikverket är en naturlig part, när det gäller planering, genomförande och finansiering. Tillsammans kan vi skapa något unikt, som sätter denna hårdexploaterade del av staden på kartan och skapar en spekulativ port till Södertälje Södra.

Folkpartiets förslag till beslut

Kommunfullmäktige uppdrar till kommunstyrelsen och tekniska nämnden, i samverkan med Trafikverket, att omvandla det ogästvänliga ”ingemansland” under broarna i Södertälje södra till en trygg och tilltalande parkmiljö enligt motionens intentioner.

Södertälje den 29 september 2014

Mats Siljebrand (FP)