Liberalernas förslag till mål och budget 2021

Fredag 6 november 2020

Liberalerna presenterar idag sitt förslag till mål och budget för Södertälje kommun under perioden 2021 till 2023. Budgeten bygger på majoritetens förslag och riktar in sig på de områden i Södertälje kommun där vi vill se tydliga förändringar under det kommande året. Totalt presenterar Liberalerna satsningar värda 45,5 miljoner kronor och investeringar värda 92 miljoner kronor. Coronapandemin gör de ekonomiska förutsättningarna svåra att förutsäga, samtidigt som behovet av en effektivare kommunal förvaltning kvarstår. Liberalerna förslår därför en generell effektivisering inom kommunen om 1,5% med undantag för skolan, LSS och äldreomsorgen.

I Liberalernas förslag till budget stärker vi Södertäljes skolor i syfte att skapa ännu större förutsättningar för att lyckas i livet. Vi vill se en effektivare kommun som fokuserar på den kommunala kärnverksamheten samtidigt som mervärdet för medborgarna ökar, säger Liberalernas gruppledare Metin Hawsho.

Liberalerna vill utöka den fria parkeringen under två timmar i centrum till Sorbonneparkeringen bredvid Hebbevillan. Liberalerna vill även införa kommunläkare inom äldreomsorgen på försök med tillstånd från regeringen, bygga en multiplan i Glasberga samt göra en översyn av bolagsstrukturen inom kommunen.

Partiernas budgetförslag ska debatteras i kommunfullmäktige den 30 november.

Kontakt:
Metin Hawsho, gruppledare