Ligger miljöambitionerna i malpåse, Miljöpartiet?

Fredag 17 februari 2017

Turingegatan spelar i samma ”värstingliga” som Hornsgatan i Stockholm, som vid en mätning nyligen hade sämre luft än smogtyngda Peking. Liberalerna driver därför på för en hälsosammare miljö i trafikbruset mellan Birkakorset och Dalparken.

Vi har presenterat en åtgärdsagenda för att sänka halterna av skadliga partiklar (PM 10 och PM 2,5); mer av renspolning och sandupptagning, motståndskraftigare beläggning, synkronisering av rödljusen, utredning av förbud mot tunga ekipage i rusningstid och dubbdäck på vissa avsnitt, upprustning av gaturummet med trygga gång- och cykelbanor och generös växtlighet.

Liberalerna har också krävt förvarning om höga partikelhalter i city redan på motorvägen. Här är Umeå föregångare. Norrlandskommunen har tillsammans med Trafikverket försett fyra trafikplatser med digitala skyltar i syfte att informera trafikanterna när staden drabbats av dålig luftkvalitet. När behovet är påkallat anmodas bilisterna att välja ringleden E4/E12 – och trängsel och miljöbelastning minskar.

E4/E20 mellan Hallunda och motorvägsbron slingrar sig fram mellan berg och dalar, numera med ett tredje körfält och vägportaler med kövarningssystem. Vi bedömer att det är en marginell kostnad att komplettera signalanläggningen med två viktiga funktioner som dels förvarnar trafikanterna om ohälsosamma partikelnivåer i stadskärnan, dels vid dessa tillfällen rekommenderar alternativa avfarter till Moraberg – Saltskog, Syd och Vasa.

Nu har den styrande trion besvarat vår tre år gamla motion – och skjuter tyvärr miljövarningen på framtiden. Trots alarmerande hårdfakta hänvisas till de kommunala utredningskvarnarna, som ska mala färdigt innan ställningstagande.

I ett inlägg i LT den 28 januari spär tekniska nämndens ordförande Emilia Pettersson (MP) på vankelmodet. ”Varken införande av miljözoner, förbud mot dieselbilar eller dubbdäcksförbud löser alla problem på en gång. Det finns effektivare medel för att få ner luftföroreningar och reducera bekymren. Vi satsar på gång- och cykelvägar, sätter upp laddstolpar för elbilar och när vi bygger bostäder gör vi det i första hand nära befintlig kollektivtrafik.”

Men digital vägväsning för miljöns skull är i högsta grad ett kostnadseffektivt medel för att snabbt lyfta vår innerstadsmiljö. Majoritetens utbyggnadstakt av sammanhängande cykelstråk och laddplatser har ju inte imponerat direkt. Och Miljöpartiets vurm för paketcyklar och att de ska fylla Södertäljebornas transportbehov får närmast ett löjets skimmer över sig.

Har MP blivit så förblindat av maktens taburetter att ambitionen för en bättre stadsmiljö lagts i malpåse? Om inte, upp till bevis när nu fullmäktige får Liberalernas förslag på bordet.

En uppgradering av kövarningsanläggningen på Europavägen i miljöns namn är ett smart sätt att förbättra trafiksituationen och luftkvaliteten i centrala Södertälje.

gruppledare

Publicerad i Länstidningen den 17 februari 2017