Se alla

Flexibel kollektivtrafik möter resenärens behov

Torsdag 22 juni 2017

Bra kollektivtrafik är en av landstingets viktigaste uppgifter. Trygga och tillförlitliga resor med buss eller tåg ger människorna i Stockholmsregionen en påtaglig frihet i vardagen. Det kräver att vi som Liberalerna och Alliansen tar ansvar för ekonomin – i stället för att som Socialdemokraterna lägga fram ett underfinansierat budgetförslag. Bara med ansvar för landstingets ekonomi kan vi genomföra satsningar på både vård och kollektivtrafik.

Med Liberalerna och Alliansen investerar Stockholms läns landsting i ny och befintlig kollektivtrafik på nivåer som vi inte sett sedan tunnelbanans tillkomst. I juni godkändes dessutom Sverigeförhandlingen som innebär ytterligare investeringar med 30 miljarder kronor i länets spårtrafik. Trots denna historiskt stora infrastrukturutbyggnaden riskerar satsningar och kapacitetsökningar snabbt ätas upp av den snabba befolkningsökningen.

För att fler ska kunna resa smidigt och miljövänligt med kollektivtrafiken är det minst lika viktigt att vi utnyttjar det vi redan har på bästa sätt. Ett sätt att bättre matcha nyttan med kostnaden, och samtidigt göra trafiken mer behovsstyrd, är att införa en mer flexibel busstrafik i de delar av länet där få reser, har spridd bebyggelse och där vägnätet gör det svårt att dra busslinjer nära de boende.

En flexibel busstrafik kallas även ibland för ”kompletteringstrafik” eller anropsstyrd trafik. Det fiffiga med anropsstyrd trafik är att den utförs endast när någon vill resa och fordon kan anpassas efter antalet resande. Med anropsstyrd trafik behålls tillgängligheten samtidigt som kostnaderna hålls nere. En annan fördel med anropsstyrd trafik är att den även kan samordnas med färdtjänst och kommunal skolskjuts för att på så sätt få en samplanerad och effektiv kollektivtrafik som upplevs tillgänglig och attraktiv för personer som bor på platser där efterfrågan av kollektivtrafik är låg.

Med anropsstyrd trafik behålls tillgängligheten samtidigt som kostnaderna hålls nere.
Därför har Liberalerna drivit på för att landstinget ska genomföra en pilot för att hitta nya koncept och riktlinjer för kollektivtrafik på landsbygden. Även områden i Södertälje kan vara aktuella för anropsstyrd trafik såväl i piloten som vid införande av anropsstyrd kollektivtrafik.

Liberalerna fortsätter att modernisera och utveckla länets kollektivtrafik så att Stockholms län står väl rustade inför framtiden. Fler ska i framtiden känna friheten i flexibla resor.

Sara Svanström (L)
vice ordförande trafiknämnden Stockholms läns landsting

Ninos Maraha (L)
vice ordförande landstingsstyrelsen

Publicerad i Länstidningen den 21 juni 2017