Låt inte festivalsommaren förvandlas till en mardröm

Tisdag 27 juni 2017

Festivaler borde innebära roliga upplevelser och minnen, men förra årets säsong kantades tyvärr av våldtäkter och sexuella trakasserier. Sorgligt nog finnas det risk för att vi går en liknande sommar till mötes.

Redan från årets första festivaler rapporteras om övergrepp i publikhavet. Det finns inga ursäkter. Detta måste få ett stopp. Gärningsmännen begår grova brott som kränker både offrens kropp och frihet. Otryggheten som skapas drabbar i första hand unga kvinnor.

Det vi ser är ett mönster. Killar tar för sig, kränker och objektifierar tjejer. Och det sker inte bara på konserter och evenemang, utan nästintill överallt – både synligt och i det fördolda. Det är inte tjejerna som ska anpassa sitt beteende för att inte locka unga killars händer. Det är killarna som ska respektera tjejernas integritet. Kränkningar får inte viftas bort som pojkstreck. Det handlar om värderingar och att stå upp för det som är rätt.

Fler måste reagera och sätta ned foten. Föräldrar har naturligtvis ett särskilt ansvar, inte minst pojkars vårdnadshavare. Det är vuxna som borde oroa sig över vad deras söner gör och som måste ha koll på att de inte tar sig friheten att kränka andra människors frihet.

Även om det viktigaste är motarbeta unkna värderingar i vardagen så behövs politik. Lärare och rektorer bör få tydligare befogenheter att upprätthålla ordning i klassrummen. Tydliga värderingar om jämställdhet ska förmedlas. Ungdomars brott måste tas på allvar och lagföring ske snabbare. Den generella straffrabatten för unga bör minskas eller avskaffas.

Nyanlända ska mötas av ett samhälle som står upp för jämställdhet. Socialtjänsten behöver starkare befogenheter för att bryta en utveckling mot kriminell livsstil. Festivalarrangörer måste kunna garantera tjejers trygghet och integritet – annars mister man tillståndet.

Det är bara en bråkdel av alla killar som trakasserar. Men alla män har ett moraliskt ansvar; att säga ifrån och att inte normalisera. Förhoppningsvis har vi lärt oss av tidigare händelser och debatt.

Låt oss tillsammans vända trenden den här sommaren innan fler festivaldrömmar förvandlas till mardrömmar.

Mats Siljebrand (L)
Gruppledare