1800-talsveckan går att rädda – om viljan finns

Tisdag 25 februari 2020

Vid senaste kommunfullmäktige i Södertälje debatterades 1800-talsveckan på Torekällberget, som den politiska majoriteten (S, KD, C och MP) valt att skicka för slakt. Södertäljeborna blev dock inte klokare gällande varför majoriteten lättvindigt slår spiken i kistan för det populära evenemanget.

Det är ett känt faktum att statsbidraget, som delvis finansierat 1800-talsveckan de senaste åren, inte längre finns att tillgå. Vad har majoriteten gjort sedan beskedet om att detta bidrag inte lägre kommer kommunen till del? David Winerdal (KD), ordförande i kultur- och fritidsnämnden och därmed ytterst ansvarig i frågan, förefaller inte ha lagt två strån i kors för att finna en lösning för 1800-talsveckan.

Att kommunen exempelvis kan delfinansiera evenemanget och söka samarbeten med näringsliv och föreningsliv – inget av detta har han bemödat sig med att undersöka. I ett skriftligt svar på en interpellation från Liberalerna, skriver Winerdal: ”Externa aktörer delar ofta ut riktade medel med krav på verksamhet motsvarande de medel som tillförs, vilket alltså är förenat med ytterligare kostnader för kommunen. Det stärker verksamheten när det gäller nysatsningar, men det är svårare att hitta finansiering för det som redan är etablerat. ”Detta låter i våra öron snarare som ett slentrianmässigt antagande än fakta baserat på en aktuell utredning och efterforskning i den faktiska frågan.

I stället för att svara för sina egna nedprioriteringar, svarar Winerdal återkommande med en motfråga om hur Liberalerna skulle ha prioriterat i budgeten. Det blir en hypotetisk fråga att besvara, mot bakgrund av att det är majoriteten som lagt rådande budget och som även underlåtit att uppdra åt kontoret att utforska vad som skulle krävas ekonomiskt och resursmässigt för att 1800-talsveckan ska kunna genomföras.

Att majoriteten försöker skylla sitt beslut på nedskärningar är att göra det lätt för sig. Vid verksamhetsplanering inom kultur och fritid har det talats om att en begränsad budget även kan ha positiva följder. Det ställer krav på att vi (politiker och tjänstemän) behöver bli mer kreativa, hitta nya lösningar, söka samarbeten och öppna upp för nya möjligheter.
Det visar sig dock vara ord utan innehåll. När det gäller 1800-talsveckans framtid så lyser kreativiteten för att hitta en lösning för genomförandet med sin frånvaro.

Metin Hawsho (L)
Gruppledare