Inför en beredskapskurs för Södertäljes invånare.

Vi måste vara förberedda ifall det värsta skulle inträffa. Alla har rätt att veta hur de ska agera i en kris.

Torsdag 18 januari 2024

Ett första steg för att göra samhället mer väl förberett på eventuella kriser är att höja medvetenheten hos befolkningen. Här bör och kan och borde kommunen spela en viktig roll. I Nacka har ett samarbete mellan kommunen och Myndigheten för samhällsberedskap (MSB) inletts för att erbjuda kommuninvånarna utbildning om krisberedskap. Södertälje borde ta efter.

I det allvarliga säkerhetsläge som vi befinner oss i är det av största vikt att samhällets beredskap är hög. I en stad som Södertälje där det finns integrationsutmaningar är det extra viktigt att budskapet om vad som förväntas av varje individ i händelse av kris når ut.

Med bakgrund av detta vill vi att Södertälje erbjuder en beredskapskurs i samarbete med MSB på flera olika språk för att höja beredskapen hos Södertäljes invånare.