Vården ska flyttas närmare patienterna

Onsdag 24 maj 2017

Alliansen i Stockholms läns landsting går fram med nya kvalitetssatsningar som ökar människors frihet och som utgår från individens behov. Södertäljeborna kan se fram emot att ett nytt modernt akutsjukhus tas i full drift, en ny närakut och en fortsatt satsning på husläkarmottagningarna. Och Citybanan som invigs i år och som kommer bidra till ökad tillförlitlighet i pendeltågstrafiken.

Nästa års budget på 99 miljarder kronor är i balans, för tolfte året i rad. Alliansen har lyckats bromsa kostnadsökningstakten som tidigare har skenat, men det krävs ytterligare ansträngningar för att fortsätta leverera en ekonomi i balans. Vi behöver bland annat minska konsultanvändningen, den administrativa kostymen och göra oss oberoende av inhyrd personal.

Nästa år fortsätter vi med reformen att flytta vården närmare patienten. Det gör vi genom att bland annat tillföra mer resurser till husläkarmottagningar, utveckla vården utanför akutsjukhusen och sätta patienten i främsta rummet. Den växande befolkningen, framför allt andelen äldre och barn, i kombination med den medicintekniska utvecklingen, och invånarnas allt högre förväntningar på vården, kommer leda till att allt mer resurser läggs på vården. Det kräver att landstinget blir effektivare med nya smarta arbetssätt, där vi bättre tar till vara personalens och patienternas erfarenheter och kunskaper.

I linje med den demografiska utvecklingen kommer vi införa ett helt nytt vårdval för äldre över 75 år. Vårdval Senior har till syfte att motverka de stuprör som kan uppstå inom vård- och omsorgskedjan, i nära samarbete mellan landstinget och kommunerna i länet. För att stärka patientens delaktighet införs även en fast läkarkontakt, som ska utökas successivt och på sikt erbjudas alla patienter. Vi utvecklar psykiatrin, bygger ut antalet vårdplatser och satsar på ST-tjänster för både allmänmedicin, akutmedicin och psykiatri. Vi initierar även annat två nya handlingsplaner, en mot hedersrelaterat våld och en för färre självmord.

Det händer mycket på innovations- och digitaliseringsdelen, där vi ökar den digitala tillgängligheten till vården. Vi säger att e-hälsa behöver vara obligatoriskt för vårdgivarna för att alltid kunna vara valbart för patienterna. För att patientens valfrihet ska öka krävs fler förändringar i arbetssätt, regelverk och ersättningsmodeller. En av de förbättringar som återfinns i budgeten är möjligheten att skicka bilder och text i kontakten med 1177 Vårdguiden.

En bärande del av intäkterna till SL kommer från biljettförsäljning. Priset på månadskortet kommer att höjas med 30 kronor. Ett av de förslagen som ska införas på försök är flexibla nattstopp för att motverka känslan av otrygghet, inte minst för ensamma tjejer och pojkar på väg hem sent på natten från exempelvis en fest. Ett annat viktigt pilotförsök är anropsstyrd busstrafik. Båda dessa försök kommer att utvärderas och förhoppningsvis leda till ökad frihet, tillgänglighet och trygghet för resenären. Vi ökar även antalet resor för de resenärer som är beroende av färdtjänstresor (från och med 2019).

Avslutningsvis lyfter vi jämställdhets- och integrationsfrågor på ett sätt landstinget inte gjort tidigare. Det är viktigt för att skapa bättre förutsättningar för en mer jämlik hälsa, men också för att frigöra den potential som varje människa bär på och som behövs i utvecklandet av Södertälje och hela Stockholmsregionen.

Ninos Maraha (L)
vice ordförande landstingsstyrelsen och vice gruppledare SLL

Publicerad i Länstidningen den 24 maj 2017