Vård utifrån behov – också för hemlösa

Lördag 28 oktober 2017

Att sakna tak över huvudet och leva hemlös tär på både kroppen och själen. De som lever som hemlösa hör till de allra mest utsatta i vårt samhälle och många har både stora och komplexa vårdbehov.

Nu samlar därför landstinget allt från husläkarverksamhet, psykiatri och beroendevård till kvinnosjukvård, rehabilitering, tandvård och hospicevård för vård i livets slutskede i ett avtal. Syftet är att skapa en sammanhållen vård, med en vårdgivare, i stället för att som i dag ha separata avtal för öppen och slutenvård.

När man halkat igenom maskorna i samhällets skyddsnät måste man kunna lita på att man får den medicinska hjälp man behöver. Nu ökas bland annat antalet platser i slutenvården och öppettiderna för icke tidsbokade besök.

Dessutom utökas den uppsökande verksamheten på härbärgen och i olika offentliga miljöer. Samverkan mellan landstinget och kommunerna i länet ska också utvecklas så att fler kan få stöd att hitta lösningar som bidrar till ett tryggare liv.

De hemlösa patienternas behov, förutsättningar och villkor skiljer sig från andra patienters. Många har haft högst sporadiska kontakter med vården och har ett begränsat förtroende för samhället.

Det är därför viktigt att ta hänsyn till hemlösas livssituation när vården utformas och det gör vi vid upphandlingen av vård för hemlösa.

gruppledare

Ninos Maraha (L)
ledamot kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige

Amelie Tarschys Ingre (L)