Vad gör Södertälje kommun för att uppmärksamma och motverka sexuella trakasserier inom vård och omsorg?

Interpellation till omsorgsnämndens ordförande

Måndag 18 december 2017

För en tid sedan startade Me too – upproret i USA för att uppmärksamma sexuella trakasserier av kvinnor. Det fick stor internationell spridning när skådespelaren Alyssa Milano bad alla kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med orden ”me too”. Därefter har upproret spridits som en löpeld över världen.

I Sverige har det kommit upprop från ett 20-tal branscher, bland andra 203 kvinnliga skådespelare #tystnad tagning, 653 kvinnliga sångare #vi sjunger ut, 1 319 kvinnliga politiker #imaktenskorridorer, 4 048 kvinnliga journalister #deadline och 1 139 kvinnor i teknikbranschen #teknisktfel.

Kvinnornas protester är ett tydligt tecken på att sexuella ofredanden är ett stort problem i hela arbetslivet och inom alla yrkesområden. Kommunala verksamheter är inget undantag, till exemepel finns lärarnas upprop #ickegodkänt, gymnasieelevernas #räckupphanden, elevernas #tystiklassen och socialarbetarnas #orosanmälan.

Med hänvisning av ovanstående vill jag ställa följande fråga till omsorgsnämndens ordförande:
Vad gör Södertälje kommun för att uppmärksamma och motverka förekomsten av sexuella trakasserier inom vård och omsorg – både av personal och av brukare?

Södertälje den 18 december 2017