Utred framtiden för Farsta gård

Motion till kommunfullmäktige

Måndag 18 december 2017

För andra året i rad föreslår allianspartierna i sin gemensamma budgethemställan att framtiden för Farsta gård ska utredas. Vi ser det som viktigt att det formellt blir ett ärende och att förvaltningen därmed skyndsamt kan påbörja arbetet med att analysera vad som är bäst för Södertälje och kommunens invånare avseende fastigheten.

Egendomen Farsta gård inköptes av Södertälje kommun på 1960-talet för att säkerställa Södertäljebornas tillgång till ett friluftsområde med badmöjlighet i samband med att Södertälje havsbad gick i graven och omvandlades till hamn.

Huvudbyggnaden användes under lång tid för interna kurser och konferenser. För några år sedan genomfördes en genomgripande upprustning och handikappanpassning för miljonbelopp.

Efter att gårdens trotjänare pensionerats har dock verksamheten lagts i malpåse. Det är uppenbar kapitalförstöring varför anläggningens framtid snarast måste utredas. Det bör övervägas om gården fortsatt ska användas för interna konferenser eller om en försäljning av hela eller delar av fastigheten ska genomföras.

Allianspartierna tycker det är slöseri med skattebetalarnas pengar att gården inte används utan i nuläget står tom. Från vår sida ser vi ingen anledning till att dröja med utredningsuppdraget.

Allianspartiernas förslag till beslut:
Kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att låta stadsdirektören utreda framtiden för egendomen Farsta gård och återkomma med ett förslag till beslut i maj 2018.

Södertälje den 18 december 2017

Marita Lärnestad (M)