Tid för skönhetsråd!

Interpellation til kommunstyrelsens ordförande

Måndag 30 januari 2017

Södertälje kommun är stadd i förändring. Stadskärnan förnyas och förtätas. Kommundelarna expanderar. 20 000 nya bostäder utlovas under 20 år. Stora infrastruktursatsningar väntar. I denna spännande och omvälvande tid vill Liberalerna också värna de estetiska värdena.

Liberalerna välkomnar att samhällsbyggnadskontoret arbetar med att ta fram en arkitekturstrategi för hållbart byggande. Vi vill dock gå ett steg längre och ge de estetiska värdena högre status och en fast arena. Precis som remissinstanser för funktionsnedsatta och pensionärer bör vi tillsätta ett organ för vård av yttre miljö – ett skönhetsråd – dit invånarna kan nominera kandidater. Rådet ska bevaka kulturarv och arkitektur och gärna ge ekonomer, ingenjörer och klåfingriga politiker en match.

Det lär inte råda någon brist på uppdrag. Den nya konsthallen i Ytterjärna och den byggnad som ska ersätta snabbmatstemplet ovanpå Kringlangaraget kräver speciella hänsynstaganden. Gestaltningsfrågorna är också i fokus för vårt blivande resecentrum, möbleringen av Lotsudden och en framtida förvandling av ”pelarskogen” i Södra till färgsprakande ”pelarpark”. Och ett skönhetsråd hade kanske kunnat ge historien om muralmålningen under Storgatsviadukten ett lyckligare slut.

Liberalerna lanserade redan för tio år sedan tanken på ett skönhetsråd, som tyvärr inte vunnit fullmäktiges gillande. Men tiden kanske är mogen nu för ett rådgivande organ, som i kombi-nation med medborgardialoger kan ge city och hela Södertälje ett ännu vackrare ansikte.

Med hänvisning till ovanstående vill jag ställa följande frågor till kommunstyreslens ordförande

Är du beredd att initiera ett skönhetsråd i Södertälje kommun under 2017?
Om ja – glädjande! Om nej – varför inte?

Södertälje den 19 december 2016