Södertälje bör bli en mer äldrevänlig kommun

Motion till kommunfullmäktige

Måndag 8 april 2019

Södertälje bör bli en mer äldrevänlig kommun

WHO har startat nätverket Global Network of Age-Friendly Cities and Communities för att uppmuntra städer att bidra till ett aktivt åldrande och därmed bli mer äldrevänliga. Idag är Uppsala, Göteborg, Hallstahammar och Stockholm del av detta nätverk, som sträcker sig globalt.

Det finns uppenbara vinster för Södertälje att ansluta sig till den skara av städer runt om i världen som tillsammans arbetar mot detta mål. Kommunen får genom detta nätverk närheten till inspiration och goda exempel från andra kommuner för hur kommunen ska utvecklas för att bli mer äldrevänlig. Medlemskapet förpliktar även genom att kommunen riktar fokus mot dessa frågor och behöver genomföra en del åtgärder för att vara en del av nätverket som är till gagn för kommunens äldre. Exempelvis har Uppsala genomfört en stor medborgardialog inom ramen för den baslinjemätning som ska göras där man har träffat många av kommunens årsrika och gått till djupet med vad de anser är förbättringsområden i sin kommun.

Ett medlemskap är således något som kan lyfta kommunen en nivå ytterligare och ger ett tydligare fokus på livskvaliteten hos en stor demografisk grupp, även dem som inte är i kontakt med kommunen i så stor utsträckning idag.

Liberalernas förslag till beslut

Kommunfullmäktige ger Kommunstyrelsen i uppdrag att för kommunens räkning söka medlemskap i WHO-nätverket Global Network of Age-Friendly Cities and Communities.

Södertälje den 8 april 2019

Metin Hawsho (L)