Slå vakt om Södertäljes unika dricksvatten

Liberalerna menar att Södertälje behöver säkra sitt framtida dricksvattenbehov genom insatser på ”hemmaplan”.

Tisdag 20 mars 2018

Hur garanterar vi Södertäljeborna ett fortsatt gott dricksvatten? Ska vi säkra vårt fina konstgjorda grundvatten? Eller få klorerat ytvatten från Stockholm i kranarna? För oss Liberaler är det självklart att slå vakt om det högkvalitativa vattnet från Malmsjöåsen.

Södertälje kommun har nyligen tyckt till om förslaget till regional vattenförsörjningsplan. Planens syfte är att garantera att länets invånare har tillgång till dricksvatten i flera generationer framåt. Förutsättningarna är att ett av de fem stora vattenverken i regionen ska kunna stoppas en månad utan större störningar, att de viktigaste vattenresurserna säkras för framtiden och att de ansvariga samverkar.

Telge Nät har tittat på tre alternativ för kommunens vidkommande; ett nytt vattenintag från Mälaren vid Horn i Överenhörna, en ihopkoppling med Stockholm Vatten och att en eller flera sjöar blir reservvattentäkter, till exempel Yngern. Först sätter man något förvånande en sammanlänkning med Stockholm Vatten, vilket också backas upp av majoriteten i kommunstyrelsen. Kostnaden för kalaset uppskattas till några hundra miljoner – som istället skulle kunna bli grundplåten till att se om ”vårt eget hus”.

Södertäljeborna kan glädja sig åt en erkänt hög kvalitet på dricksvattnet. En tid buteljerades det till och med, en produkt som kunde jämställas med välkända varumärken som Ramlösa och Loka. Från råvattenintaget i Kiholm pumpas Mälarvatten upp i Malmsjöåsen, där det under månader infiltreras och renas naturligt i sandlagren. Det artificiella grundvattnet tas sedan upp i vattenverket i Djupdal. Här kontrolleras det och får eventuellt någon korrosionshämmande tillsats innan det via vattentornen når ut till konsumenterna.

Låt inte Södertäljes unika dricksvatten gå förlorat genom en permanent sammankoppling med huvudstadens nät, där ju dricksvattnet främst levereras från det mer störningskänsliga ytvattenverket i Norsborg. Detta bör endast betraktas som en reservåtgärd i nödfall.

Vi menar att Södertälje behöver säkra sitt framtida dricksvattenbehov genom insatser på ”hemmaplan”. Det handlar om att komplettera med ett nytt råvattenintag i Mälaren – en försäkring i händelse av en fartygsolycka på Mälaren. Vidare att förbereda för en eller flera reservvattentäkter i närbelägna insjöar och slutligen att förstärka pumpkapaciteten i vattenverket – för att minimera risken för en ny vattenransonering. Dessutom måste vi förbättra det generella skyddet av den omistliga Malmsjöåsen. Faror lurar runt hörnet, allt ifrån bensin och diesel från något läckande tungt fordon i diket på Enhörnaleden till sabotage av infiltrationsdammar och andra bokstavligt livsviktiga installationer. Just risken för terrorhandlingar talar också för att de olika försörjningssystemen ska hållas åtskilda.

Kostnaden för Liberalernas åtgärdspaket bör utredas och ställas i relation till den förordade anslutningen till Stockholm Vatten. Medfinansiering från statliga myndigheter och rent av EU är nödvändig för att klara regionens behov. Mälardalen är landets tillväxtmotor, med en kraftig befolkningstillväxt. Det är inte rimligt att Södertälje och övriga berörda kommuner på egen hand ska bära den ekonomiska bördan för utbyggnaden.

Tänk efter före och investera i en långsiktigt hållbar lösning för vår framtida vattenförsörjning – där vi slår vakt om Södertäljebornas fina och goda dricksvatten.

Mats Siljebrand (L)
Ledamot, stadsbyggnadsnämnden