Se alla

Skärp lagen mot bilmålvakter

Onsdag 29 mars 2017

Nyligen biföll en majoritet av partierna i Sveriges riksdag Liberalernas motion om att uppmana regeringen att skärpa lagstiftningen mot så kallade bilmålvakter.

En bilmålvakt är en person som mot betalning registreras som ägare till fordon man inte själv brukar. Bilarna kan på så sätt dra på sig både parkeringsböter och skulder, som läggs på hög hos bilmålvakten. Enligt Polisen är detta ett stort och växande problem och mycket vanligt i kriminella kretsar.

Den här angelägna frågan lyfte vi upp vid vårt besök nyligen hos polisen i Södertälje, som förklarade att kommunen är en av de värst drabbade i landet.

För att ett fordon ska kunna tas i beslag krävs det att den som är ägare har en sammanlagd skuld på minst 5 000 kronor till staten. Skulderna måste inte vara kopplade till det specifika ekipaget, utan hänger samman med de trafikförseelser som ägaren dragit på sig.

Främst handlar det om obetalda p-avgifter. När en bil till slut beslagtas kan kommunen hålla den i förvar en viss tid, så att den skuldsatte ägaren ska kunna reglera skulderna och återfå sin egendom. Klarar inte ägaren detta försvinner möjligheten.

De lagändringar för att komma till rätta med problemet som Liberalerna och alliansregeringen genomförde 2014 har dessvärre bara haft begränsad effekt, eftersom företeelsen vuxit i omfattning. Det beror på att många bilar är i så dåligt skick att de inte är utmätningsbara och att kommunernas personal inte får flytta bilar som är korrekt parkerade.

Nya åtgärder måste därför prövas, till exempel att öka befogenheterna för att få flytta målvakternas fordon – även då de är rätt uppställda. Vidare behöver samarbetet mellan utsatta kommuner och Kronofogden fördjupas. Det bör också övervägas att en person med omfattande fordonsrelaterade skulder inte ska godkännas som registrerad ägare till nya fordon, innan de gamla skulderna reglerats.

Polisen konstaterar att om man får bort de aktuella fordonen från gatorna så minskar den brottsliga verksamheten generellt. Vi vill även att kommunen och Kronofogden agerar ännu effektivare mot de kriminella nätverken. Det måste finnas rutiner lokalt som underlättar snabba insatser tillsammans med andra myndigheter. Här är Malmö ett gott exempel, där man kraftigt ökat sina beslag. Polisen konstaterar att om man får bort de aktuella fordonen från gatorna så minskar den brottsliga verksamheten generellt, de används inte sällan vid rån och vapenbrott eller som gömmor för narkotika och stöldgods.

Det är anmärkningsvärt att de rödgröna reserverade sig mot vårt förslag när det behandlades i riksdagen. Det är uppenbart att Socialdemokraterna inte inser hur stort och omfattande detta problem är, att skuldsatta individer fortsatt kan undandra sig rättsväsendet genom att lista bilar.

Roger Haddad (L)
riksdagsledamot, rättspolitisk talesperson

Mats Siljebrand (L)
gruppledare

Metin Hawsho (L)
vice gruppledare

Publicerad i Länstidningen den 29 mars 2017