Se över riktlinjerna för bostadsuthyrning

Motion till kommunfullmäktige

Onsdag 21 juni 2017

Bostadsuthyrningen i Södertälje fungerar inte optimalt ur individens perspektiv idag. Telge Bostäder AB tillämpar en orättvis modell vid värdering av nya hyresgäster och deras betalningsförmåga.

Försörjningsstöd ses som en garanti för Telge Bostäder och godkänns alltid så länge biståndet täcker hyran. Men samma summa som förvärvsinkomst räcker inte till när man gjort avdrag för skatt, kostnader för eventuella barn och riksnormen. Det resulterar i att den person som försörjer sig själv, men av olika anledningar ekonomiskt inte når hela vägen fram, missgynnas mot någon som har fullt försörjningsstöd.

Det är inte ovanligt att socialtjänsten anpassar storleken på försörjningsstödet till faktisk hyresnivå, utan någon övre begränsning. Det är snarare kutym och får konsekvensen att för dem med försörjningsstöd kan inkomsten öka så att de klarar av högre hyror. Samtidigt riskerar den som arbetar, men inte når upp till inkomstkravet, att nekas aktuell bostad.

Det är problematiskt när försörjningsstödstagare gynnas på bekostnad av individer som arbetar och försörjer sig själva. Södertälje kommun bidrar därmed till att minska incitamenten för människor att skaffa jobb, stå på egna ekonomiska ben och göra rätt för sig.

Liberalernas förslag till beslut

Kommunfullmäktige uppdrar till kommunstyrelsen och Telge Bostäders styrelse att se över riktlinjerna för bostadsuthyrning i syfte att den som har ambitionen att försörja sig själv, men ekonomiskt inte når hela vägen fram, inte ska missgynnas mot någon som uppbär fullt försörjningsstöd.

Södertälje den 21 juni 2017

Ninos Maraha (L)