Samarbete stärker tillväxten på Södertörn.

Måndag 23 januari 2017

Storstockholm är motorn i hela Sveriges tillväxt. Det är regionens företagare och de arbetsplatser som dessa skapar som får Sveriges hjul att snurra och som skapar resurser för vård, skola och omsorg. Ett eget jobb är också avgörande för att människor ska få makt att forma sina egna liv.

Kreditupplysningsföretaget Syna granskar alla Sverige aktiebolag och rankar kommunerna utifrån vilka som har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst. Där placerar sig sju Södertörnskommuner på de nio översta platserna i Stockholms län.

Detta är mycket glädjande eftersom vi vet att arbetsplatserna i vårt län traditionellt sett placerats i city och i norrort. Det har lett till högre arbetslöshet på sydsidan, att Essingeleden korkar igen i rusningstrafik och att kollektivtrafiken in mot centrum och vidare norrut är överbelastad under morgontimmarna.

Om huvudstadenska förbli en tillväxtmotor krävs det en bättre balans i fördelningen av arbetsplatser i länet. Liberalerna är övertygade om att samverkan är en avgörande faktor för att lyckas med detta. Vi är stolta över det välfungerande samarbetet mellan kommunerna på Södertörn.

Tillsammans kämpar vi för att bygga ut och utveckla de fyra regionala stadskärnorna på Södertörn – Södertälje, Flemingsberg, Kungens kurva-Skärholmen och Haninge stad – med bostäder, arbetsplatser och utbildningar. Vi vill tillsammans skapa förutsättningar för minst 72 000 nya bostäder och 100 000 nya arbetstillfällen till 2030. Då kan fler få uppleva den frihet som ett eget jobb och en egen bostad ger.

För att nå detta fortsätter vi att sätta press på regeringen, riksdagen, länsstyrelsen och andra viktiga aktörer. Vi arbetar målmedvetet för Spårväg syd, Tvärförbindelse Södertörn, en robustare trafiklösning på E4/E20 över eller under Södertälje kanal, cykelsatsningar, dubbelspår till Nynäshamn och den nya hamnen i Norvik, en trafiksäkrare väg 225, förbättrad framkomlighet för kollektivtrafik på väg 73, utveckling av logistikområdet Stockholm Syd i Almnäs/Mörby, ytterligare utbildningsplatser och en god sjukvård även utanför tullarna.

Genom samarbete och en liberal politik skapar vi förutsättningar för tillväxt och en ljus framtid på Södertörn och i hela regionen.

Mats Siljebrand (L), gruppledare Södertälje
Lars-Erik Aili (L), gruppledare Nykvarn