Regeringens skolgaranti ger mindre undervisning

Torsdag 1 februari 2018

Liberalerna säger nej till regeringens förslag om en läsa, skriva, räkna-garanti. Rätten till stöd finns redan i skollagen. I praktiken innebär garantin mer administration för lärarna och mindre tid för undervisning.

Liberalerna vill att de elever som behöver extra stöd ska få det så tidigt som möjligt. Vi genomförde också en lång rad satsningar under alliansregeringen för att det skulle bli så, bland annat lagändringar och fortbildning av lärare. Regeringens åtgärd innebär ingen garanti för att elever får mer stöd. Därför är vi emot den.

Rätten till stöd finns redan i skollagen. De röd-grönas utspel ökat enbart pappersarbetet för lärarna, som behöver använda mer av sin begränsade tid åt undervisning och mindre åt administration.

Om förslaget lett till att fler elever i behov av hjälp fått stöd och att lärarnas administration inte ökat, hade Liberalerna varit öppna för en sådan lagstiftning. Det är med just den ingången vi har fört samtal med regeringen. Men tyvärr besannades våra farhågor och vi bedömer att reformen bara spär på byråkratin och inte ger något mervärde för eleverna.

Vi delar dock uppfattningen att många skolor inte lever upp till dagens krav på rätt till stöd för de elever som inte når kunskapsmålen och att insatserna oftast sätts in för sent. Liberalerna vill därför att förskoleklassen omvandlas till årskurs 1 i en 10-årig grundskola. Då får alla elever möjlighet att nå kunskapsmålen och barnen i dagens förskoleklass ges samma rätt till stöd som skoleleverna. Vi vill också att barnens kunskapsnivå ska kartläggas vid skolstarten och betyg införas i årskurs 4 för att tydliggöra elevernas kunskaper efter det nationella provet i trean.

Med vår politik blir det tidigt uppenbart för alla vad eleverna kan. Och Skolinspektionen bör få ett särskilt uppdrag att granska om skolorna verkligen lever upp till nuvarande lagkrav på rätt till stöd.

Ledamot, utbildningsnämnden

Publicerad i Länstidningen den 1 februari 2018