Öka samordningen mellan Södertälje kommun och Trafikverket

Interpellation till tekniska nämndens ordföranden

Torsdag 28 april 2016

Interpellation till tekniska nämndens ordförande

ÖKA SAMORDNINGEN MELLAN KOMMUNEN OCH TRAFIKVERKET

Titt som tätt krånglar motorvägsbron med direkta konsekvenser för Europatrafiken. Och med jämna mellanrum kräver Saltsjöbron (med Trafikverket som väghållare) och Mälarbron (med kommunen som huvudman) service och tillsyn. Nyligen byttes vitala delar i 15-åriga Salstsjöbrons lyftanordning, samtidigt som betongskonstruktionen i viadukten över Storgatan mot Mälarbron repareras. De ringlande bilköerna i rusningstid påminde inte så lite om gamla tider när Storgatan tjänade som pulsåder för genomfartstrafiken på Riksettan.

Snart drar arbetena med den nya slussbron i Sjöfartsverkets regi igång och om några år ersätts motorvägens lyftbroar av trefiliga dito.

Med andra ord kan Södertäljes smått luttrade bilister och kollektivtrafikens pendlare se fram emot nya prövningar. Men med ännu bättre framförhållning, dialog och alternativa väganvisningar kan förhoppningsvis trafiken löpa smidigare med större förståelse hos resenärerna och en inte fullt så igenkorkad stadskärna.

Med hänvisning till ovanstående vill jag ställa följande frågor till tekniska nämndens ordförande:

1. Är du beredd att verka för en bättre samordning mellan huvudmännen inför förestående reparationer och omledningar på det kommunala gatunätet respektive Europa- och länsvägnätet?
  2. Kommer du att i framtida överläggningar mellan tekniska nämnden/kommundels-nämnderna och Trafikverket agera för bättre information till trafikanterna inför kända större störningar i vägtrafiken.
  3. Tänker du även agera för fler alternativa färdvägar när framkomligheten, inte minst över Södertälje kanal, av olika anledningar begränsas?

Södertälje den 2 maj 2016

Mats Siljebrand