Negativ publicitet är aldrig bra
Interpellation till kommunstyrelsens ordförande
Måndag 30 september 2019
Svenskt Näringsliv publicerade den 24 september sin årliga undersökning av företagsklimatet. Denna undersökning får stor medial uppmärksamhet i hela Sverige och så var det även i Södertälje.
Södertälje kommun har under flera år haft en trend med nedslående resultat i dessa undersökningar och det är tydligt att kommunen har arbete att göra med företagsklimatet och näringslivspolitiken för att ytterligare stärka kommunens attraktionskraft.
Kommunstyrelsens ordförande lyfter själv i media upp den positiva kraft som finns i näringslivet i Södertälje och alla de möjligheter till en god etablering som finns i vår kommun. Resultaten från enkätundersökningen är dock något som sprids nationellt och kan påverka bilden av Södertälje för företagare från andra kommuner som tittar på Södertälje som en möjlig plats för nyetablering. Resultaten från undersökningen pekar då inte i en positiv riktning vilket kan hämma etableringar i kommunen. Tyvärr kan sådana beslut från mindre företag leda till missade arbetstillfällen i Södertälje.
Mot denna bakgrund vill jag ställa följande frågor till kommunstyrelsens ordförande:
- Den nämnda undersökningen får stor medial spridning i hela landet. Anser du det vara skadligt för Södertälje att underprestera och få negativ publicitet med anledning av detta?
- Anser du att resultaten är skadliga för framtida företagsetableringar i Södertälje då man kan få en negativ bild av kommunens företagsklimat som utomstående?
Södertälje den 30 september 2019
Metin Hawsho (L)