När tar Miljöpartiet terrorism på allvar?

Torsdag 8 juni 2017

I en debatt på senaste kommunfullmäktige om kommunens arbete mot terrorism jämförde Patrik Waldenström (MP) rädslan för bilolyckor med rädslan för terrorattentat. Vi tar avstånd från en sådan jämförelse och undrar om MP också gör det?

Waldenströms retoriska poäng var att risken för att dö i trafiken är mycket större än risken för att dö i ett terrordåd. Dessvärre en billig poäng som förminskar frågan om våldsbejakande extremism i allmänhet och islamism i synnerhet. Och mot bakgrund av den senaste tidens terrorattacker på hjul direkt osmaklig.

Det är djupt beklagligt varje gång någon skadas eller mister livet i trafiken. Det är ett stort samhällsproblem som kräver ett ständigt förebyggande arbete. Men diskussionen om terrorbrott förtjänar en skarpare reflektion kring dess mekanismer och konsekvenser. Det håller inte med en rak jämförelse med bilism vad gäller antalet omkomna och skadade.

Bilism är ingen ond ideologi som radikaliserar och terroriserar människor. Bilism hotar inte vårt demokratiska samhälle. Bilism leder inte till folkmord.

Det var inte länge sedan en minister, från samma parti som Waldenström, relativiserade kring svenska IS-terroristers deltagande i krig och folkmord i Syrien.

Liberalerna motionerade 2015 om en kommunal handlingsplan mot våldsbejakande extremism. När ska MP börja ta terrorism på allvar? Och när ber Patrik Waldenström terrorns offer om ursäkt för sitt klavertramp?

Ninos Maraha (L)

Publicerad i Länstidningen den 8 juni 2017