När ser vi ljuset i tunneln?

Tisdag 15 november 2016

Gångtunnel vid stadshusetBrutala överfall har skakat Södertälje. Flera har inträffat i gångtunneln vid Stadshuset. Liberalerna har presenterat skarpa förslag för att öka tryggheten på platsen, insatser som dessvärre bemöts med ett till intet förpliktigande svar från det rödgröna styret.

Den ökända passagen under Nyköpingsvägen har diskuterats vid åtskilliga tillfällen. När Stadshuset planerades framfördes önskemål om att fylla igen tunneln och istället anlägga ett traditionellt övergångsställe. Idén stupade dock på trafiktrycket – i dag och i framtiden. Under resans gång har dessvärre ett antal grova överfall och rån skett i och utanför tunneln, vilket har upprört många människor.

Liberalerna har uppmärksammat problematiken i kommunens högsta beslutande församling, i en fråga 2010 och i en motion 2013, som nu äntligen besvarats. Vi har pekat på möjligheten att vårt Science center förädlar tunneln så att promenaden under Nyköpingsvägen snarare blir till en upplevelse än en trist transportsträcka. Då stärker vi både trivsel och trygghet samtidigt som Tom Tit kan sätta avtryck hos såväl Södertäljebor som besökare. Men tyvärr befinner sig förslaget i den berömda långbänken.

En installation måste gå hand i hand med andra åtgärder, som röjning av omgivande buskage, även om den östra infartens blomsterarrangemang numera sköts föredömligt av våra duktiga parkarbetare. Vidare behöver belysningen förbättras på ömse sidor om tunnelmynningarna, gärna av effektkaraktär. Gångbanans infällda spotlights har gett upp för länge sedan och ska naturligvis tändas igen. Även armaturerna i betongmuren är spruckna och väntar på en make over.

Södertälje kommun har gjort framstötar om bevakning via kameror av stationsplan och det aktuella gångstråket. Tyvärr har dessa stött på patrull hos Länsstyrelsen. De synnerligen allvarliga händelserna i området måste helt klart föranleda nya propåer hos ansvariga myndigheter. Undersök samtidigt om våra väktare som arbetar i Stadshuset kan utöka ronderingen, gärna med fokus på gång- och cykelvägen.

Det mest konkreta som hänt sedan motionen skrevs är att tunnelväggarna begåvats med en ljusgrå kulör, precis som liknande passager runt om i stan. Är detta tillräckligt? Liberalernas svar är nej! Men kommunstyrelsens majoritet slår sig till ro med detta faktum. Man menar att ”tryggheten främjats”, dock med brasklappen ”att behovet av ytterligare åtgärder ses ständigt över”.

”Ytterligare åtgärder” i syfte att lyfta gestaltning och säkerhet är påkallade här och nu. Ansa buskarna i motorledens slänter, överraska med effektbelysning, reparera spottarna i ytbeläggningen och installera ett enkelt och kul ”experiment” signerat Tom Tit. Och ansök på nytt om kameraövervakning av den centrala och utsatta platsen.

MATS SILJEBRAND (L)
gruppledare